Czuły drive Adam Suprynowicz Muzyka Płyty Jakuba Józefa Orlińskiego prezentują walory jego głosu i kulturę śpiewu, ale dopiero scena jest jego żywiołem. Świetna Haendlowska „Rodelinda” to najlepszy tego dowód
To zła kobieta była Dariusz Czaja Muzyka Czekałem, czekałem i się doczekałem. Mamy wreszcie operowego Händla i to w bardzo dobrym wykonaniu. Przedstawienie „Agrippiny” w Teatrze Stanisławowskim to duże wydarzenie, wbrew grymasom niektórych recenzentów
„Giulio Cesare in Egitto” w Krakowie Dariusz Czaja Muzyka W momentach słabszych znanego mi skądinąd dobrze „Giulio Cesare” zdarzało się, że odklejałem się od muzyki. W tych krótkich interwałach rozważałem, nie pierwszy raz zresztą, filozoficznie doniosły problemat: dlaczego tak rzadko słyszymy z polskich scen operowych arcydzieła Handla?
„Alcina” według Minkowskiego Marta Nadzieja Muzyka Opera Rara przyzwyczaiła już słuchaczy do batalistyki wokalnej, ale śpiewacy wykonujący „Alcinę” poszli dalej. W czasie trzech aktów „grały” nie tylko ich głosy, ale i ciała
„Deborah” Handla i Capelli Cracoviensis Dariusz Czaja Muzyka Mocno i żwawo zagrana uwertura zapowiadała dobry koncert. Ralf Sochaczewsky dobrze punktował niuanse, a orkiestra wydobywała z partytury różne brzmieniowe smaki. Już więc od samego początku handlowskie theatrum zabrzmiało solidnie i przekonująco. I tak było aż do końca
„Athalia” Händla i Capelli Cracoviensis Dariusz Czaja Muzyka Mniejsza o ranking: kiedy słyszy się „Athalię” w tak porywającym wykonaniu, jak ostatnio w Krakowie, uwierzyć można we wszystko
„Theodora” Handla i Capelli Cracoviensis Dariusz Czaja Muzyka W Krakowie „Theodory” nie słyszano wieki całe. A tu – niespodzianka. W ostatnią niedzielę lutego muzycy Capelli Cracoviensis, wespół z międzynarodową ekipą solistów, zaprezentowali ją w krakowskiej Filharmonii. Szału nie było
Muzyczny ba(rok) 2009. Płytowe cymesy i pawie Dariusz Czaja Muzyka Ubiegły rok przyniósł kolejne naręcza płyt z nagraniami muzyki barokowej. Haendel, Purcell, Vivaldi, Bach, Biber. Opera, koncert instrumentalny, utwory solowe, arie... Oto perły najczystsze. I jeden falsyfikat
„Dydona i Eneasz” na płycie Dariusz Czaja Muzyka Najnowsze nagranie „Dydony i Eneasza” Purcella nie ma słabych punktów, ale i nie rzuca na kolana. A przyznajmy bez bicia, że tego właśnie oczekujemy od nowych wykonań ogranych arcydzieł
„Rinaldo” Haendla w Krakowie Dariusz Czaja Muzyka Koncertowe wykonanie „Rinaldo” Haendla było jednocześnie ostatnią odsłoną niezwykłego krakowskiego cyklu pod nazwą Opera Rara, w ramach którego polska publiczność mogła przyswoić kilka cymesów opery barokowej
QUEER OPERA: Donna castrata Tomasz Cyz Muzyka Na płycie „Opera proibita” mezzosopran Cecilii Bartoli brzmi, jakby odtwarzał brzmienie głosów kastratowych, jakby nie kończyła mu się skala. Na „Sacrificium” nie wytrzymuje szalonych ornamentów, jest dziwnie wyblakły i sztuczny. Co się stało?
Koncertowy „Kserkses” Jacek Marczyński Muzyka Wieczór w Filharmonii Narodowej z niemieckim zespołem Lautten Compagney i operą „Kserkses” uświadomił, że nie każda opera barokowa jest w stanie ukazać wszystkie walory wyłącznie w wykonaniu koncertowym