W drodze do Halberstadt Marcin Dymiter Muzyka 5 lutego 2024 roku doszło do kolejnej zmiany dźwięku w ramach interpretacji utworu Johna Cage’a. Fakt, że jego kompozycja ma trwać nieprzerwanie do 2640 roku, wzbudza we mnie dziwny optymizm, a jednocześnie zdziwienie. Otwiera szereg wątków i pytań
Nowa herstoria organów Bartosz Nowicki Muzyka Ożywienie we współczesnej muzyce komponowanej na organy piszczałkowe jest dość zaskakujące. To w końcu instrument bardzo elitarny. Grupa młodych kompozytorek, wymykających się gatunkowym podziałom, pisze od kilku lat nowy rozdział jego historii
Muzyka taneczna Monika Pasiecznik Muzyka Lucia Długoszewski mimo rozlicznych talentów i sukcesów kompozytorskich została wypchnięta z historii i wiedzą o niej tylko wtajemniczeni. Wydawnictwo Bôłt Records próbuje nadrobić te braki
Tygiel form Monika Pasiecznik Muzyka W książce „Zdobywcy scen akustycznych” Lukáš Jiřička pokazuje, jak cienka jest granica między muzyką, teatrem, sztukami wizualnymi. Jak płynna jest rola kompozytora, dramaturga i reżysera
Symfonia wszystkich światów Rafał Księżyk Muzyka Jeśli z szerszej perspektywy przyjrzeć się relacji muzyki z literaturą, mogłoby się okazać, że cała nowoczesna awangarda muzyczna została najpierw wymyślona w głowach pisarzy
POWOLNOŚĆ: Grać najwolniej Jan Topolski Muzyka John Cage stał się mimowolnym patronem slow music. Niewątpliwie zaważyła na tym prowadzona przez niego w utworach, wywiadach czy tekstach kampania na rzecz ciszy. Twierdził, że buduje ona narrację na takich samych prawach jak dźwięki
PODKAST ODBIORNIK ODBIORNIK (10): Nie róbmy dziecięcego getta Anna Desponds / Agnieszka Słodownik Media John Cage dla dzieci, granie tańcem, zachód nad równikiem, oddychający robot – w 10. odcinku podkastu dwutygodnik.com rozmawiamy o sztuce dla dzieci z Poznania, Wrocławia i Warszawy i narzekamy na sztukę w wirtualnej rzeczywistości
Perkusyjne wędrówki Bartosz Nowicki Muzyka Od Strawińskiego i Bartóka do techno. Trzecia płyta Huberta Zemlera jest koncept albumem o roli perkusji, perkusjonaliów i ich wzrastającym znaczeniu w muzyce XX i XXI wieku
Wymazywanie Bacha – pamięci Benjamina Pattersona Antoni Michnik Muzyka 25 czerwca 2016 roku zmarł w Wiesbaden Benjamin Patterson, przedstawiciel Fluxusu, jednego z najciekawszych zjawisk w kulturze po roku 1945. Przez długi czas nieco zapomniany, w ostatnich latach doczekał się wreszcie szeregu wystaw, zaczęły też ukazywać się większe opracowania jego twórczości
Górale w kopalniach Księżyca Andrzej Szpindler Muzyka „Podobno awangardowość to dzisiaj pisanie dla publiczności. Nie oznacza to jednak pisania pod publiczkę. «Dla» ma dla mnie rys humanistyczny” – mówił Wojciech Kilar
NUDA: Człowiek, który się budzi Aldona Kopkiewicz Literatura W cichym wyjściu melancholika ze świata niektórzy dostrzegają potencjał krytyczny, nic jednak światu po znudzonych obserwatorach. Ważna staje się dopiero praca w samym tworzywie: gest artystyczny, który odbija się od ściany dzięki sięgnięciu po coś, co ścianą nie jest
(Nie tylko) Cage według Nymana Paweł Krzaczkowski Muzyka W muzyce eksperymentalnej dochodzi do radykalnego przewartościowania samego pojęcia muzyki, badania granic jego pojemności. Stąd przywołanie w książce Michaela Nymana tego typu praktyk