Biedne istoty boskie Bartosz Żurawiecki Film Fallaci najlepsza jest wtedy, gdy włącza w opowieści siebie – opisuje, jak to bezskutecznie szukała w Nowym Jorku MM albo jak woziła z Włoch spaghetti dla Sophii Loren. Staje się pośredniczką między Olimpem a ziemskim padołem
Okruchy ekscesów Bartosz Żurawiecki Film Eksces może być celem samym w sobie, może być wybrykiem. Ale może też uruchamiać mechanizmy zmiany. Sebastian Jagielski analizuje, idąc po śladach ekscesów, polską drogę do emancypacji. Drogę, z której się cofnęliśmy
Zjadanie filmu Marcin Stachowicz Film Struktura „Historii filmu awangardowego” jest wielkim garem, do którego cały czas wpadają nowe składniki: dadaiści mieszają się z symfonią wielkomiejską, Germaine Dulac tworzy gęsty sos pod pierzyną z queerów Jacka Smitha. Nie mówię, że to źle, raczej – średnio „ogarnialne”
Wujaszek Allen Bartosz Żurawiecki Film Najciekawszy w autobiografii Allena jest aspekt, z którego on sam zdaje się nie do końca zdawać sprawę, a przynajmniej nie poddaje go zanadto autokrytycznej refleksji. Mianowicie: aspekt klasowy. Wątek awansu społecznego i kulturowego
Widmo krąży Bartosz Żurawiecki Film Najsilniej przenika kino III RP coś, co Michał Piepiórka nazywa „narracją inteligencko–moralizującą”. Charakteryzuje się ona, jak sama nazwa wskazuje, nieustającym pouczaniem z pozycji elitarnych
Hongkong – znikające miasto Bogna Konior Film Młodzi Hongkończycy są zżyci z popkulturą w sposób, jaki u ich społecznie zaangażowanych europejskich rówieśników może budzić zaskoczenie. Wyobraźnia Ruchu Parasolek jest przemożnie nacjonalistyczna, nostalgiczna i popkulturowa
Ach, jak pięknie piliśmy! Bartosz Żurawiecki Film Czerkawski urodził się w pamiętnym roku 1989, dlatego też jego książka, nosząca podtytuł „Rozmowy o życiu filmowym w PRL-u”, napisana została z perspektywy „dziecka przełomu”
Miłość nieodwzajemniona Bartosz Żurawiecki Film Internetowe rozproszenie obnażyło prawdę, której długo nie chcieliśmy przyjąć do wiadomości. Kino jest narzędziem alienacji. Alienacji jedynie pogłębianej przez technologię. O książce „Nowa kinofilia”
Film jako narzędzie myślenia Rozmowa z Mirosławem Przylipiakiem Film W polskim kinie najbardziej brakuje odwagi. W rezultacie w narracji czy formie filmowej jesteśmy po prostu anachroniczni. Nasi filmowcy wybierają bezpieczne rozwiązania – mówi autor książki „Kino stylu zerowego”
Filmy na receptę Rozmowa z Małgorzatą Kozubek Film Każda rozsądna filmoterapia zaczynać się powinna nie od filmu, a od widza – jego doświadczeń, inteligencji i wrażliwości, a także osobistych preferencji filmowych. Nie można przepisywać filmów niczym leków na receptę
Drapanie celuloidu Bartosz Żurawiecki Film Kornatowska drapała swymi eleganckimi, starannie pomalowanymi paznokciami, aż odsłaniało się jądro dzieła. Jądro, które pewnie wielu twórców chętnie pozostawiłoby wstydliwie zakryte
Przygoda antyfilmowa Adam Kruk Film W „Przygodzie w pociągu” Justyna Żelazko podejmuje się misji ekumenicznej – ważniejsze od aspektu narodowego czy politycznego staje się to, co łączy obrazy Kawalerowicza, Hasa czy Kutza z rodzącą się na całym świecie poetyką kinowego modernizmu