Wizzair, czyli pułapki kolonializmu Agata Sikora Obyczaje Czy „Biedni, ale sexy” Agaty Pyzik naprawdę dekonstruują kolonialną ramę, czy tylko odtwarzają ją w nieco odmienny sposób? Czy nie słychać tu echa starej, dobrze znanej gry?
LATA 90.: Od chaosu do sformatowania Rozmowa z Bogną Świątkowską Obyczaje Disco polo czy klasycy polskiej kultury biesiadno-paraludowej byli tak samo odrzucani przez system jak zbyt ambitni twórcy kontestujący. Po upadku komunizmu te wszystkie głosy i wizje stały się słyszalne i widzialne
PRZED EUROPEJSKIM KONGRESEM KULTURY: Wojna kultur Edwin Bendyk Media Muzyka to broń przyszłości, mawiał Fela Anikulape Kuti, nigeryjski twórca afrobeatu. Dziś jego spostrzeżenie należałoby rozwinąć: kultura to broń XXI wieku
PRZED EUROPEJSKIM KONGRESEM KULTURY: Przypadkowy przechodzień Maciej Wiśniewski Literatura Pytany o własne życie, Zygmunt Bauman odpowiada, że „jest najnudniejszym z tematów, o jakich mógłby i chciałoby mu się mówić”. Choć jest jednym z najlepszych storytellers współczesnej socjologii, zarzeka się, że nie potrafi opowiadać historii o sobie
KULTURA 2.0 KULTURA ODNAWIALNA – relacja z konferencji Katarzyna Tórz Media Co zrobimy, kiedy uda się już zdigitalizować całą kulturę? Czy będzie wolno nam z niej korzystać? Jak, łącząc ze sobą różne potrzeby i kanały komunikacyjne, stworzyć nowoczesną instytucję kultury? Jak kultura może się zmienić i co zyskać w czasach rozkwitu e-kultury?
Estetyka jako nowa etyka. O projektowaniu zrównoważonym Agata Nowotny Obyczaje W kulturze masowej produkcji i konsumpcji, nazywanej czasem kulturą przesytu, redukować trzeba niemal wszystko. Recykling i oszczędzanie to nie tylko poszczególne działania, ale całościowy pomysł na życie
Strategie tożsamości Jacek Skolimowski Muzyka The Residents na scenie działają od ponad 40 lat – czyli prawie tyle, co The Rolling Stones. Nigdy jednak nie doczekali się podobnego rozgłosu, bo zamiast podporządkowywać się zasadom show-biznesu, woleli je kontestować. 10 maja zagrali w Warszawie
„Disneyland”. reż. Jarosław Tumidajski Tomasz Kireńczuk Teatr Sceniczna adaptacja Tumidajskiego stara się wiernie podążać za opisywaną przez Dygata historią. Widz szybko jednak traci przyjemność płynącą z możliwości indywidualnego rozwiązywania zagadki wpisanej w przedstawienie
Kroniki You.Tube.com (6) Mateusz Halawa/Edgar Bąk Media Użytkownik: ursus141. Hobby: rolnictwo komputery.
Nienasycony głód życia. Zombie: obrazy transgresji w kulturze masowej Rafał Nowakowski Media Zombie nie chcą zabijać, ale zjadać – przejąć siły i zdolności Innego. Chcą stać się na powrót prawdziwym człowiekiem, świadomym swego istnienia, niezależnym, spełnionym i kompletnym
BIOGRAFIE: Po co nam ikony? Lidia Pańków Sztuka Zwolennicy podziału na kulturę wysoką i masową będą w istnieniu popowych ikon upatrywać znamion upadku cywilizacji. Ale czy gest lekceważenia rozwiązuje problem?
Golem: wykluczenie i bunt Społeczna wartość pewnego mitu kultury popularnej Rafał Nowakowski Media Fantastyka jest specyficznym wynalazkiem nowoczesności. Jednak od zawsze istniały przypowieści o przyszłości, które spełniały nasze marzenia i ucieleśniały lęki