1989: Сила смаку Оксана Форостина Україна Припускаю, що я зчитувала глибоко нерадянську суть руху просто зі шрифта і з яскравого відтінку червоного, якого я не могла би видобути з радянських фломастерів. У цьому шрифті була легкість, грайливість і свобода, контраст яких з тодішнім нашим контекстом можуть осягнути лише ті, хто носив коричневу радянську форму
Jak się robi underground Rozmowa z Tonym Kinskym i Grzegorzem Tyszkiewiczem Muzyka Jarocin był wtedy jak Facebook: jak cię tam nie było, to nikt o tobie nie wiedział – rozmowa o muzyce i scenie alternatywnej czasów transformacji
Człowiek z błyskiem w oku Rafał Księżyk Muzyka Paweł „Kelner” Rozwadowski był prawdziwym muzycznym agentem informacji, który w pionierskim geście wrzucał na nasz grunt czarne rytmy przefiltrowane przez nowofalową wrażliwość: reggae, punk, funk czy rap
Różowa rewolucja Rozmowa z Jackiem „Bielasem” Bieleńskim Muzyka Różowe Czuby były projektem nieprawdopodobnym. Muzycy peerelowskiego mainstreamu, z Marylą Rodowicz na czele, stworzyli jednorazową kreację przypominającą, również z wyglądu, najśmielsze produkcje post-punkowego zespołu Devo. Pomysłodawcą był legendarny łódzki freak
Uwodzenie samych siebie Rozmowa z Moniką Borys Muzyka Żeby powiedzieć cokolwiek nowego o disco polo, należy radykalnie otworzyć uszy. Nawet jeśli miałoby to nas zaboleć. Trudno bowiem udawać, że znajdziemy w tym nurcie same emancypacyjne wątki i brzmieniowe eksperymenty. Natomiast ironia jest w przypadku disco polo postawą zupełnie nieciekawą
Wielki synthpopowy szwindel? Mateusz Witkowski Muzyka Grupa Papa Dance padła ofiarą kultu autentyczności i powagi, jaki w latach 80. panował w polskiej muzyce pop-rockowej. Stąd wzięło się nieporozumienie polegające na szukaniu w Papa Dance protoplastów disco polo
Wideonarkomania Kazimierz Rajnerowicz Muzyka Młody Kuba Wandachowicz całe dzieciństwo przeżywa przez pryzmat popkultury – wideoklipów, piosenek, audycji radiowych i programów telewizyjnych. Gdy wraca do wspomnień, mimowolnie schodzi na filmy, które oglądał i płyty, których słuchał. To one są najważniejszymi punktami odniesienia
Golonka w konserwie Paweł Dunin-Wąsowicz Muzyka Książka o „200 najważniejszych utworach polskiego rocka” powinna koncentrować się na tym, co dla polskiego rocka było naprawdę ważne, czyli na tekstach. W dziele Skaradzińskiego i Wojciechowskiego za dużo jest terminów muzycznych, wyliczanek i podawania informacji bez znaczenia
Dziekanka na salonach Akademii Karol Sienkiewicz Sztuka Salon Akademii, galeria Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, przypomina historię związanej z uczelnią legendarnej Dziekanki. Powraca pytanie o takie miejsca dzisiaj
Kapsuły czasu Monika Ochędowska Literatura Literackie opowieści z lat 80., 90. oraz tych „powyżej zera” nie chcą być osobne. Są raczej nieustannym YouTube party, na którym deliryczne teledyski do piosenek z „Akademii Pana Kleksa” lecą na zmianę z odcinkami „Dynastii” i reklamami soczków Baltony
Kronika szorstkiej przyjaźni Dariusz Dudziński Muzyka Republika, nowofalowy kwartet z Torunia, nieoczekiwanie stał się największą gwiazdą polskiego rocka pierwszej połowy lat 80. Jego historię przypomina, ale i w dużym stopniu odkrywa, wydana niedawno biografia „Republika – nieustanne tango” pióra Leszka Gnoińskiego
Neurowizja Borys Dejnarowicz Muzyka Z Eurowizji pamiętamy nie tylko największych triumfatorów, ale też występy-ciekawostki. Tylko jeden uczestnik w historii porwał się jednak na próbę dekonstrukcji całego fenomenu Eurowizji, belgijska grupa Telex