My niezależny garaż Jakub Knera Muzyka Na początku lat 90. mieliśmy silną potrzebę przedefiniowania, znalezienia innej tożsamości niż peerelowska. A jedyną tożsamością, jaką mogłeś mieć, mając paręnaście lat, była twoja własna. Grasz w piwnicy i ta piwnica jest wszystkim. Reportaż o słupskiej scenie punkowej
Ocal się sam Rozmowa z Marcinem Świetlickim i Małgorzatą „Teklą” Tekiel Muzyka Utwory takiego kalibru jak „Rewolucjaaa” Morświn Orkiestry rzadko przydarzają się w polskiej muzyce. To poemat dźwiękowy dotykający najbardziej zaognionych punktów rzeczywistości, stworzony przez wielopokoleniową międzymiastówkę odciętych w lockdownie artystów
Apokaliptyczna lista przebojów Rafał Księżyk Muzyka Gra mi pod czaszką „muzyka na koniec świata”. Przypominają mi się kolejne apokaliptyczne przeboje. Pewnie przytrafia się to obecnie niejednemu pasjonatowi muzyki. To doświadczenie warte polecenia. Jest krzepiące. Uświadamiam sobie, że przeżyłem już kilka końców świata
Obcy stwór Bartosz Sadulski Literatura Wiersze Marcina Świetlickiego nigdy nie były tak dalekie od świata. Manifestacje pojedynczości zmieniły się w lament rozkładającego się ciała. Nastroje niegdyś cieniowane, w „Ale o co ci chodzi?” są jednoznacznie czarne
Jak sobie wyobrażać wiersze Maciej Woźniak Literatura Świetlicki odzywający się w „Drobnej zmianie” skondensowaną, nader zwięzłą i skupioną prozą nie jest mniej liryczny niż dawniej. To emocjonalna powściągliwość wydaje się przyczyną sięgnięcia po skromną formę notatki poetyckiej
Najprzyjemniejsi w Polsce Rozmowa z Dariuszem Dudzińskim Muzyka Sto razy proponowałem Świetlickiemu, żebyśmy coś zagrali razem, aż w końcu się zgodził. W Najprzyjemniejszych jest luz: gra coś z komputera, grają koledzy, jak się rąbnę, to się nie wywali
Wakacje z trupem Michał Szymański Literatura Autor: złośliwy demiurg i umarły bohater? W nowym tomie Świetlickiego pierwszy podnosi drugiego z grobu, powoli ożywia, zsyła nań przeczucia, omamy i złe sny
Poezja z antymaterii Michał Szymański Literatura Niby to wiersze wszystkie, ale coś tam jeszcze w szufladach zostało. Niby „zebrane”, lecz złowrogi przymiotnik w tytule się nie pojawia. Świetlicki robi krok naprzód i dwa do tyłu, kluczy, zwodzi krytyków i czytelników
O nowym tomiku Świetlickiego Tomasz Fiałkowski Literatura W nowym tomie Świetlicki z samobójczą niemal determinacją stara się zirytować, kogo się tylko da, sprowokować reakcję, którą sam opisał. Ale zmącenie, zmieszanie tonów jest świadomą grą
ŚLEDZTWA RUDEGO KOTA: Torba na głowę Tomasz Fiałkowski Literatura Akcja „Jedenaście” Świetlickiego rozgrywa się w podmiejskiej miejscowości, jedenaście kilometrów od Krakowa. W „Trzynaście” bohater musi na pewien czas wyjechać do Warszawy
Festiwal Miłosza Zofia Król Literatura „Zniewolony umysł” był na Festiwalu Miłosza kluczem doboru gości. I to akurat się udało. Zabrakło natomiast wspólnego hasła, które byłoby dyskutowane i interpretowane na różne sposoby
Szukając, może nawet znajdując Zbigniew Mikołejko Sztuka Mam wrażenie, że rysunki (ale przecież i wiersze) Marcina Świetlickiego poszukują egzystencji na granicy konania i płodzenia, zimy i wiosny, pełni i kalectwa, nasycenia i głodu, przemocy i zaniechania