Teraz czas na socmodernizm Rozmowa z Klaudią Obrębską i Michałem Krasuckim Sztuka Cała sztuka socmodernizmu polegała na detalu. Ważna była faktura, kolor, użyty materiał. To elementy, w których dzisiaj nie wszyscy są w stanie dostrzec piękno, a jednocześnie bardzo łatwo je zepsuć
W cieniu Pierrota Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Nie chodziłem w 2021 roku na zbyt wiele koncertów, ale to jedno treściwe wydarzenie wynagrodziło mój post. W ceglanym budyneczku, na końcu starego parku, zebrali się zimowym wieczorem najlepsi polscy wykonawcy i reanimowali na moment „splot słoneczny muzyki początku XX wieku”
Uczta czystego rozumu Michał Paweł Markowski Literatura „Ulisses” jest najbardziej katolickim, a jednocześnie najbardziej totalitarnym dziełem kultury zachodniej, gdyż mówi bardzo wyraźnie, że poza literaturą, jak poza Kościołem, nie ma żadnego zbawienia
Biblioteka czarnego pokoju Rozmowa z Michałem Mendykiem i Agnieszką Pinderą Muzyka Jóżef Patkowski zapytał kiedyś w audycji, czy istnieje coś takiego jak estetyka Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czegoś takiego jednak po prostu nie było. To był ośrodek rezydencyjny, a nie środowisko twórcze
Maszyna i tubafon Wiktor Rusin Muzyka Krzysztof Penderecki był jak architekt brutalista, który z biegiem lat zaczął marzyć o dawniejszych formach, a także ich efekcie: o splendorze XIX-wiecznych oper, bulwarów i muzeów, a może nawet jeszcze starszych pałacach
Wyspy Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Widowisko „Wyspa szalonych” Pierre'a Jodlowskiego nie ma obecnie szans choćby na cień popularności, jaką ponad 100 lat temu zyskał obraz „Wyspa umarłych” Böcklina. XXI-wieczna muzyka skazana jest na trud organizowania sobie znaczenia na własną rękę
Wygaszanie pieca Bartosz Sadulski Obyczaje Wiele wskazuje na to, że siedemdziesiąt lat po rozpoczęciu budowy Nowej Huty światło jej duszy, płomień jej lędźwi, jej grzech i dusza, czyli wielki piec, zostanie wygaszony
Wywracanie stolika Wiktor Rusin Muzyka O twórczości teatralnej i kompozytorskiej zmarłego niedawno Bogusława Schaeffera powiedziano wiele. Czy ktoś natomiast pamięta dwa tomy „Kompozytorów XX wieku”? To być może najinteligentniejszy i najdokładniejszy przewodnik nie tylko po nowej muzyce, ale po jakiejkolwiek dziedzinie sztuki XX wieku
Z otchłani w otchłań Rozmowa z Marcinem Szustrem Literatura „Ostępy nocy” Djuny Barnes to powieść zupełnie szalona, miejscami jadowicie ironiczna, miejscami osobliwie wzniosła, a przy tym jakoś heroicznie wsobna, kolczasta, wolna od troski o to, czy się komukolwiek spodoba
Nie bójcie się deszczu Rozmowa z Anną Ptak i Małgorzatą Kuciewicz Sztuka Czy można w szacunku dla przyrody i całej Ziemi tworzyć dobrą architekturę, projektować sprawiedliwe i odpowiedzialne miasta? – odpowiadają autorki Polskiego Pawilonu na Biennale Architektury w Wenecji
Mieszkanie jest wszechświatem Rozmowa z Martą Leśniakowską Sztuka Środowisko architektów jest nieprawdopodobnie mizoginiczne. Ciągle toczę bezsensowne spory, dlaczego używam pojęcia architektka, skoro nie ma go w słowniku języka polskiego. Otóż istnieje, chociaż nie było używane przez 60 lat – rozmowa o narodzinach zawodu projektanta wnętrz
Drugi modernizm Łukasz Żurek Literatura Maciej Płaza sprawdza, na ile pewien sposób myślenia o literaturze nadaje się do pisania o naszym tu i teraz. „Robinson w Bolechowie” waha się między nową jakością a upadkiem w epigonizm