Jesteśmy naprawdę zmęczeni Rozmowa z Julią Vahanovą Sztuka Wiele osób chce teraz rozmawiać o przyszłości jako powrocie do normy po zwycięstwie. Ale nie jesteśmy jeszcze blisko tego miejsca! Dopiero musimy wymyślić, jak się tam dostać. A co w tym czasie stanie się z naszymi muzeami? Czy zamienimy je w sale wystawowe, czy po prostu zamkniemy na kłódkę?
Час називати речі своїми іменами Rozmowa z Юлією Вагановою Україна В українських музеях зараз, у розпал повномасштабної війни, ми постійно тестуємо гіпотези та варіанти рішень «без відриву» від подій. Всю роботу ми робимо паралельно зі щоденними завданнями, обстрілами, блекаутами та новинами з фронту. За два роки такої роботи геть не лишилось страху, що щось не вийде, натомість є багато допитливості
Muzeum to też przedsiębiorstwo Rozmowa z Krzysztofem Pomianem Sztuka Dziesięć milionów ogląda „Monę Lisę”, ewentualnie jeszcze „Nike z Samotraki” i „Wenus z Milo”. A w pozostałych miejscach Luwru w dniach największego szczytu można sobie spokojnie chodzić po prawie pustych salach
ZMĘCZENIE: Smutek muzeum Anna Pajęcka Sztuka Można muzeów nie lubić, żądać, aby się zmieniły. Można także czekać, aż same przekształcą nas w kogoś, kim niekoniecznie chcemy się stać: zmęczoną postać, która ma nadzieję, że w samotności białego sześcianu wydarzy się cokolwiek nieplanowanego
Odzyskać siebie Yewhenija Butsykina Sztuka Przez ponad rok wzmożonego zainteresowania kulturą i sztuką ukraińską w kontekście Wielkiej Wojny mamy już szereg przypadków, które można uznać za ważny precedens zwrotu symbolicznego dziedzictwa kulturowego
Kryzys i co dalej? Rozmowa z Jarosławem Suchanem, Anetą Szyłak i Waldemarem Tatarczukiem Sztuka Ostatnie lata są trudne, polityka rządzących sprawia, że ważnym instytucjom grożą regres i marginalizacja, pojawia się autocenzura, rośnie marazm, nie sądzę jednak, by doszło do jakiejś nieodwracalnej zapaści – rozmowa ze zwolnionymi dyrektorami Muzeum Sztuki, NOMUS-a i przywróconym dyrektorem Labiryntu
W krainie klepoków Jakub Kornhauser Obyczaje Dworkokształtnego budynku Beskidzkiego Centrum Zabawki Drewnianej w Stryszawie strzegą niczym cerbery dwa wielkie kolorowe koguty
Zawkrze na zawsze Olga Drenda Obyczaje Większość miast wywołuje u mnie jakieś zaskakujące déjà vu. Mława natomiast nie kojarzyła mi się z innymi miejscowościami – relacja z wizyty w Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej
Muzeum Chlebowych Bałwanków w Trzebiatówce Maciej Sieńczyk Obyczaje Zgromadzone tu zbiory natchnęły mnie do twórczego namysłu i powiedziałem: my wszyscy jesteśmy trochę jak te ludziki z chleba. Nie wiemy, po co tu jesteśmy ani kto nas ulepił
Jak nie zdenerwować turysty Rozmowa z Marleną Ciarkowską i Dorotą Baranek Sztuka „Turyści najczęściej pytają o to, gdzie są Głowy Wawelskie. Następne w kolejności jest pytanie: «A co tu można zobaczyć?»” – mówią opiekunki ekspozycji w Zamku Królewskim na Wawelu
Nowa normalność w sztuce Adam Mazur Sztuka Dyrektorzy wiodących instytucji sztuki w Polsce mówią o tym, jakie zmiany będą konieczne w znormalizowanym stanie wyjątkowym. Które reformy należałoby przeprowadzić w pierwszej kolejności. I czy sytuacja kryzysu może wpłynąć korzystnie na świat sztuki.
Triumf Stach Szabłowski Sztuka Co wolimy w sztuce? Niezawodną klasykę czy niepewny eksperyment? Efektowny spektakl czy żmudną pracę u podstaw? Celebrowanie sukcesu czy krytyczny namysł? Rezultaty czy procesy? Nieskazitelną biel czy wieczny półmrok? Muzeum w Pawilonie Czterech Kopuł czy w poniemieckim bunkrze?