Puszcza Biała. Wakacje z duszami Remek Mazur-Hanaj Muzyka Kurpie Białe to jeden z najmniej znanych regionów w Polsce. I najmniej samoświadomych. A może jego niełatwa do uchwycenia tożsamość ma w sobie coś z błąkającej się duszy?
Спільнота і свобода Ремек Мазур-Ганай Україна Захоплення українським фольклором приводило польських музикантів до відкриття власних коренів. Українська музика почала входити в репертуарний канон польського фольклорного руху, що зароджувався у 1990-х роках, і це було помітно у всіх сферах
Na wiejskim cmentarzu Jakub Orzeszek Muzyka Twórczynie i twórcy albumów „Rzeczy ostatnie” i „Community of Grieving” uznali, że dzisiaj trzeba śpiewać o żałobie. I że wiarygodny język można odnaleźć w ludowych pieśniach pogrzebowych. Potraktowali jednak materiał źródłowy w skrajnie odmienny sposób
Ośmieliłam się Rozmowa z Agą Ujmą Muzyka W indonezyjskiej muzyce nic nie jest zabronione, nie ma żadnych faux pas. Nie możesz nikogo obrazić tym, jak grasz. Jasne, coś się może nie spodobać ze względów estetycznych, ale nigdy nie słyszałam oskarżeń o szarganie czy sprzeniewierzenie się tradycji
Skrzypce i UFO Michał Wieczorek Muzyka W ludowej operze „Diabelskie skrzypce” mazurki i oberki splatają się z awangardowymi technikami oraz elektroniką, która nadaje muzyce psychodeliczny, odrealniony klimat
Ta muzyka się unosi Maciej Krawiec Muzyka Walorem płyty jazzowego trębacza Piotra Damasiewicza i jego zespołu Into the Roots jest wiarygodność. Ludowe instrumentarium, po które sięgają na płycie „Śpiwle”, to nie chwytliwy rekwizyt, który ma nadać albumowi kategorię world music. Określiłbym tę twórczość raczej jako human music
Patos i humor Maciej Krawiec Muzyka Tytuł „Przyśpiewki” nadany wspólnemu albumowi duetu Diomede i perkusisty Huberta Zemlera jest mocno ironiczny. Przyśpiewki to w końcu proste ludowe piosenki wykonywane na weselach czy dożynkach. Tutaj mamy do czynienia z bardzo urozmaiconym, żywiołowym jazzowym graniem
Polska, klasyczna, radykalna Rozmowa z Radical Polish Ansambl Muzyka Radical Polish Ansambl chce odebrać słowa „radykalność” i „polskość” grupom, które je zawłaszczają. Chcemy też jednak odebrać „ludowość” osobom, którym kojarzy się ona z biesiadą
Pieśni wojenne Jan Topolski Muzyka Zespół zeitkratzer przykłada do „muzyki ludowej” swoją oryginalną praktykę twórczą, wypracowaną w starciu z klasykami muzyki współczesnej i noise’owej. Tu nie chodzi o „dialog z tradycją etniczną”, ale o jej twórcze zawłaszczenie. Nikt już nie podchodzi do muzyki źródeł na klęczkach
Widok z daleka Olga Drenda Muzyka Album „Hej!” Felicity ukazał się w szczycie internetowej mody na słowiańską automemizację – hardbass, przykuce i dresiarskie sztamy. Felicita tutaj pokazuje nieco inny wariant słowiańszczyzny – kruchy i sięgający śmiało do babcinej szuflady
Wieś śpiewa Rozmowa z Adamem Strugiem Muzyka Elektryfikacja wsi, PRL-owski awans społeczny i kontrkultura lat 60. oznaczały zerwanie z muzyką tradycyjną. Na początku lat 90. zaczęliśmy rekonstruować muzykę wsi właściwie od zera. Dziś to prężne środowisko z własnymi fundacjami i wydawnictwami
Od taboru do Ambasady Rozmowa z Dorotą Murzynowską Muzyka Koniec wiejskiej muzyki był ogłaszany wielokrotnie, już przez pierwszych powojennych etnomuzykologów. A jednak nadal jest po co tam jeździć – mówi współzałożycielka Ambasady Muzyki Tradycyjnej