Muzyka na zgliszczach Krzysztof Marciniak Muzyka Mam wątpliwości, czy w świecie katastrofy klimatycznej muzyka eksperymentalna pozbawiona wyraźnej funkcji społecznej będzie jeszcze komukolwiek potrzebna – relacja z tegorocznej odsłony Sanatorium Dźwięku
Program rozwoju dyskotek Łukasz Strzelczyk Muzyka Założony w 1973 roku Riviera Remont, klub studencki Politechniki Warszawskiej, szybko stał się mekką artystyczną stolicy i miejscem wyjątkowym dla całego regionu za żelazną kurtyną. Centrum życia kulturalnego, towarzyskiego i alkoholowego. Niestety nie jest to historia z happy endem
Głos to gęsta substancja Rozmowa z Wojciechem Bąkowskim Muzyka Nigdy nie interesowały mnie grupowe wzruszenia, nawet na koncerty nie lubię chodzić. Chcę być od razu na scenie. Moje koncerty muszą się odbywać według ścisłych zasad. Jak liturgia. Bardzo lubię stać na pozycji kaznodziei, lubię rodzaj skupienia, który temu towarzyszy
PRZEGRYW: Książę przegrywu Jakub Socha Obyczaje Był najdziwniejszym amerykańskim komikiem. Potrafił wyprowadzić publiczność z sali koncertowej i zabrać ją do pobliskiego McDonalda, zamówić 600 hamburgerów i w ostatniej chwili zmienić zamówienie na paczkę frytek
Samospalenie pod Statuą Niewolności Natalia Kaliś Obyczaje Autoagresja, której skrajnością jest samobójstwo, to decyzja przeciwko instynktowi samozachowawczemu. To, co zwykle odczytujemy jako gest desperacji, paradoksalnie może być wyrazem wolności – o samospaleniu Piotra Szczęsnego
Muzyka wyodnaleziona Rozmowa z Suavasem Lewym Muzyka Suavas Lewy lubi działać z rozmachem. Zainicjowany przez niego „Śpiewnik władczyń i władców Polski”, 29 piosenkowych scen z życia polskich monarchów, to jedna z najoryginalniejszych polskich płyt 2017 roku. W nagraniu wzięło udział kilkudziesięciu muzyków i aktywistów sceny łódzkiej
Performuj albo... Jan Topolski Muzyka Polska muzyka komponowana z pewnym opóźnieniem i zawstydzeniem na nowo odkrywa swą cielesność oraz rytualność, czyli dwa kluczowe wymiary performatyki
Teatr form mniejszych Paweł Soszyński Teatr Nastał w teatrze czas małych form, projektów, w których wyraźniej dochodzi do głosu osobny język choreografa czy reżysera. A że są to projekty znacznie tańsze, to teatry pozwalają w nich eksperymentować, brać na warsztat tematy niszowe
Wykład dla martwego zająca Piotr Morawski Teatr Wykład performatywny jest reakcją na kryzys. Na niemoc słów i jałowość dyskusji. Pojawia się wtedy, gdy kompromitują się instytucje – muzea, galerie, a przede wszystkim uczelnie. Gdy wyczerpuje się język, powstaje dyskursywny pat
Mowa jest srebrem Rozmowa z Oskarem Dawickim Sztuka Na etapie zdjęć wszystko układało się świetnie, doświadczenie planu było miesięcznym transem, po którym powrót do rzeczywistości okazał się bardzo szorstki. Powstał portret o tyle mój, że jak zawsze nieudany – Oskar Dawicki o pokazywanym na Berlinale „Performerze”
SIEDZI Piotr Kowalczyk Media Performans Bena Bennetta to wierzchołek góry lodowej youtube'owych dziwadeł. Amerykański artysta publikuje filmy, na których nieruchomo siedzi i uśmiecha się. Przez równe 4 godziny
Kłącze smoleńskie Małgorzata Dziewulska Teatr Desant Antygony i Hamleta, radykalny gest Kosińskiego, oddala w jego „Teatrach Polskich. Roku katastrofy” siłę mechanizmów politycznych. Może jednak więcej dałaby mu analogia do „Zemsty”?