Gest queerowej troski Rozmowa z Wojtkiem Blecharzem Muzyka Zdałem sobie sprawę, że nie mam powodu wypierać się swojego dziedzictwa. Bo nie wziąłem się znikąd: przede mną byli jacyś kompozytorzy, uprawiający jakąś muzykę. Trzeba wziąć tę historię za rogi
Coś się zmieniło Wioleta Żochowska Muzyka Europejskie festiwale muzyczne mierzą się ostatnio z tematami migracji czy kolonializmu. Warszawska Jesień nie pozostaje w tyle
Dlaczego i dla kogo Jan Topolski Muzyka Kompozycje-eseje, kompozycje-manifesty: polskie twórczynie i twórcy poszukują nowych form, by odnieść się w muzyce do rzeczywistości
Chodząc po mieście Michał Wieczorek Muzyka Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum 0kazała się bardzo zróżnicowana tematycznie i formalnie. Byliśmy świadkami występów nieśmiałych minimalistów i politycznych manifestów – czasem w ramach jednego dzieła
Performuj albo... Jan Topolski Muzyka Polska muzyka komponowana z pewnym opóźnieniem i zawstydzeniem na nowo odkrywa swą cielesność oraz rytualność, czyli dwa kluczowe wymiary performatyki
Zachód słońca Adam Wiedemann Muzyka Dla Wojtka Blecharza muzyka ma walor przede wszystkim wizualny, marzeniem kompozytora byłoby niemal całkowite wyzucie jej z niepotrzebnej brzmieniowości na rzecz quasi-rytualnych gestów
Gdzie podziać oczy? Paweł Soszyński Teatr Prawdziwe, piskliwe do bólu sprzężenie tworzy w „Soundworku” nie zabawa oscylatorami, ale dość infantylny spektakl zderzony z jakością samej muzyki Blecharza. Bo ta olśniewa
Smyczkiem w oko Rozmowa z Wojtkiem Blecharzem Teatr W „Soundwork” publiczność zostanie usadzona dookoła sceny, bardzo blisko aktorów, tak że będzie mogła zaglądać im przez ramię. Nie chcę tu zdradzać wszystkiego, ale w pewnym również momencie widownia będzie mogła sobie pograć
Four [?] for (!) Beckett [?] Adam Wiedemann Muzyka Jest w Warszawie moda na organizowanie koncertów w obiektach typu niefilharmonijnego. Elementem znaczącym takich wydarzeń stają się zła akustyka i dźwięki wydawane przez sam obiekt. TR ma np. skrzypiące krzesła
Dźwięki i ich fantomy Monika Pasiecznik Muzyka Wraz z jubileuszową edycją zmienia się oblicze festiwalu muzyki kameralnej Kwartesencja. W tym roku usłyszeliśmy m.in. prawykonania utworów młodych polskich kompozytorów, Andrzeja Kwiecińśkiego i Wojtka Blecharza
Konwencja przeciw konwencji Ewa Szczecińska Muzyka Bez oddawania operowej przestrzeni młodym, poszukującym artystom opera pozostanie miejscem dla kulturalnych ludzi szukających nobilitującej rozrywki. Za nami pierwsza odsłona „Projektu P” w Operze Narodowej
MUZYKA 2.1: Wojtek Blecharz Jan Topolski Muzyka Wszystko zaczęło się od kryzysu po ukończeniu warszawskich studiów, kiedy kompozytor – uzbrojony w całą wiedzę i rzemiosło – stracił poczucie sensu tego, co robi