Kosmici i kosmonauci Rozmowa z Ewą Mazierską Muzyka Od strony słuchacza muzyka popularna w Polsce pozostaje właściwie niezbadana. Mamy solidnie przedstawioną perspektywę artystów. Znacznie mniej wiemy o kontekście społecznym i o publiczności – mówi autorka anglojęzycznej monografii polskiej popularnej muzyki elektronicznej
O czym mówimy, kiedy mówimy o disco polo Łukasz Najder Obyczaje Od jakości artystycznej „Zenka” ciekawsze są reakcje przeciwników disco polo, których zbulwersowała już sama wzmianka, że zostanie nakręcona biografia Zenona Martyniuka. Kiedy mówimy o disco polo, mówimy o naszej hipokryzji
Uwodzenie samych siebie Rozmowa z Moniką Borys Muzyka Żeby powiedzieć cokolwiek nowego o disco polo, należy radykalnie otworzyć uszy. Nawet jeśli miałoby to nas zaboleć. Trudno bowiem udawać, że znajdziemy w tym nurcie same emancypacyjne wątki i brzmieniowe eksperymenty. Natomiast ironia jest w przypadku disco polo postawą zupełnie nieciekawą
Wielki synthpopowy szwindel? Mateusz Witkowski Muzyka Grupa Papa Dance padła ofiarą kultu autentyczności i powagi, jaki w latach 80. panował w polskiej muzyce pop-rockowej. Stąd wzięło się nieporozumienie polegające na szukaniu w Papa Dance protoplastów disco polo
Mydełko Fa Monika Borys Muzyka Własne życie „Mydełko Fa” zaczęło wieść podobno już trzy dni od nagrania płyty – materiał wykradziono z wytwórni, zanim pojawił się na rynku na legalnych nośnikach, i trafił on do obiegu bazarowego
Disco polo w wielkim mieście Bartosz Chmielewski Muzyka Disco polo przeszło do mainstreamu, jego status zmienia się też na scenie niezależnej. Projekt Polonia Disco jest próbą wyobrażenia sobie alternatywnej historii tego gatunku. Co by było, gdyby w latach 90. nie skręcił w stronę toporną i komercyjną?
Uciekaj albo płyń Przemysław Czapliński Obyczaje „Nasza lokalna wersja popu decyduje o charakterze polskiej komunikacji społecznej; względem niej orientują się partie polityczne i przywódcy, ona wyznacza granice porozumienia i kłótni. Nawet gdy odpycha, nie daje się zlekceważyć” – esej wokół książek Masłowskiej i Witkowskiego
Drugi obieg polskiej piosenki Olga Drenda Muzyka Twierdzenie, że disco polo to współczesna twórczość ludowa jest nieaktualne: muzyka discopolowa miała w sobie wiele z nowoczesnego folkloru, ale ponad 20 lat temu. Dziś ten gatunek nie wymaga specjalnej ochrony
Fluorescencyjny pumeks Ludwika Mastalerz Film Zainteresowanie Bochniaka i Kościukiewicza światem disco polo nie sięga niestety pod powierzchnię efektownych strojów i słów piosenek, poza tą fasadą tylko jedno naprawdę łączy ich film z tym fenomenem polskiej kultury – naiwne przekonanie, że robią coś po raz pierwszy i to z głębi serca
LATA 90.: Od chaosu do sformatowania Rozmowa z Bogną Świątkowską Obyczaje Disco polo czy klasycy polskiej kultury biesiadno-paraludowej byli tak samo odrzucani przez system jak zbyt ambitni twórcy kontestujący. Po upadku komunizmu te wszystkie głosy i wizje stały się słyszalne i widzialne