Uratuje nas wspólnota Karolina Kosińska Film W kinie Kena Loacha nie ma happy endu. Ale porażka staje się tu budulcem, wyrasta z niej coś dobrego. We wspólnym smutku i gniewie jest też nadzieja
Wyprawy, podboje Jakub Socha Film Scott mówi za Szekspirem, że życie to sen idioty, który nic nie znaczy. W „Napoleonie” deklaracja ta brzmi jak unik, zwykły banał
Lepiej być miłym Rozmowa z Terencem Daviesem Film Teraz mówią o mnie miłe rzeczy, ale to się zmieni. Wkrótce znowu nikt nie będzie chciał ze mną rozmawiać. Będę siedział w pokoju i myślał: „Nikt nie jest zainteresowany”. Kiedyś nie byłbym w stanie przygotować się na taką myśl. Dzisiaj wiem, że najważniejsze to być w stanie powiedzieć, że dało się z siebie wszystko”. Reżyser zmarł w październiku, miał 77 lat.
Groza i nostalgia Jakub Majmurek Film „Ostatniej nocy w Soho” i „Censor” to filmy, gdzie horror przeplata się z idyllą, spod obrazu pojednania ze światem i przeszłością wypływa nieoswojona, czysta groza. Jakkolwiek byśmy się starali, pozostanie ona częścią ludzkiego doświadczenia
Biegnij Jakub Socha Film Sam Mendes ekscytuje się jak ktoś, kto najpierw podpalił las, a teraz patrzy, jak widowiskowo płonie. „1917” to niekończące się cudowne zbiegi okoliczności i sztafety
Churchill, bohater naszych czasów Jakub Majmurek Film Wysyp filmów o Churchillu w pobrexitowej Brytanii, wydaje się czymś zrozumiałym. Uosabia on ostatni moment prawdziwej wielkości Zjednoczonego Królestwa – wspomnienie tej historycznej chwili pozwala oswoić traumy i lęki
Gabinet cieni Darek Arest Film Ludzie zrzucają maski, sekrety wychodzą na jaw, obiad się przypala, przyjęcie zmienia się w katastrofę. Wszystko wiadomo. „Party” w reżyserii Sally Potter w zasadzie nie potrzebuje recenzji ani opisu. Wystarczy zapoznać się z obsadą
Chłopcy z osiedla Rozmowa z Rafaelem Kapelińskim Film Kiedy człowiek dorasta, frustracja przychodzi wraz z poczuciem, że jednak nie wszystko jest już możliwe i na niektóre rzeczy jest za późno — mówi polski reżyser, który pracuje w Wielkiej Brytanii. Jego najnowszy film, „Butterfly Kisses”, nagrodzony na Berlinale, właśnie wchodzi do kin
Niebezpieczna kraina Bartosz Żurawiecki Film Dwuznaczny urok „Butterfly Kisses” Kaplińskiego kryje się w krajobrazie młodości – tej niebezpiecznej i zniewalającej krainy
Powidoki Michał Walkiewicz Film „Trainspotting” wygląda i brzmi nieco inaczej niż dwie dekady temu, ale wciąż, przepraszam za wyrażenie, trzyma rękę na pulsie pokolenia
Z deszczu pod rynnę Jakub Socha Film „Ja, Daniel Blake” to film jak najbardziej słuszny, ale niestety niestrawny
Reguły metamorfozy Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz Film W „Duke of Burgundy” to, co wydawało się erotyczną ciekawostką, niepostrzeżenie staje się znakiem odsyłającym gdzieś dalej. Nie będzie więc obscenicznych oględzin ani tzw. kina erotycznego. Przygotujcie się na wiele więcej: to będzie baśń inicjacyjna