400: Okna szerokie i długie Konstanty Famulski Literatura Mit krytyki ostrej wydaje mi się jadowicie patriarchalny. I niepotrzebny. Są gorsze powieści, są gorsze wiersze – to jasne. Ale zrównanie jakiejś książki z błotem nie służy właściwie nikomu. Może tylko recenzent przy takiej okazji ma szansę popisać się swoim intelektem?
15 LAT: Robimy swoje Rozmowa z Joanną B. Bednarek, Jakubem Banasiakiem i Piotrem Olkuszem Media O stanie krytyki, polityce kulturalnej, zmianach w języku i wrażliwości, i o tym, co niezmienne, rozmawiamy z redaktorami „Szumu”, „Dialogu” i „CzasKultury.pl”
15 LAT: Czy możemy się już nie kłócić? Maciej Jakubowiak Literatura Wydawało mi się, że krytyka powinna być bezkompromisowa, a książki są ważniejsze od ulotnych znajomości, ważniejsze od koneksji i kurtuazji, że książki są po prostu najważniejsze. Uwielbiałem to. Dziś nie jestem z tego dumny
Podkast Dwutygodnika (10): Krytyka Barbara Klicka Literatura Czym właściwie są autofikcje? Kto i dlaczego je uprawia? Czy można w tym samym momencie być i nie być autorką? – Barbara Klicka rozmawia z Agatą Sikorą i Dorotą Kozicką
Недо-європеєць, недо-письменник Анна Калугер Україна Я писала тексти-послання абстрактному представнику російської інтелігенції, який за всі роки свого життя зрозумів приблизно нічого, від імені мене, яка зрозуміла приблизно все. Ми всі писали ці тексти. І наші тексти не читали їхні адресати
Ja w pudełku Agata Sikora Literatura W ostatnich sporach o prozę autobiograficzną odbija się problem znacznie głębszy: jak możliwa jest publiczna debata w sytuacji, gdy ekspresja osobistego bólu jest utożsamiana z działaniem politycznym?
Znamy się, bo jesteśmy w mainstreamie Jakub Banasiak Literatura Powinniśmy chuchać i dmuchać na autonomię pola. Nadal w nim bowiem funkcjonujemy. Jeżeli zrezygnujemy z autonomii, pole bynajmniej nie zniknie. To tylko my oddamy za friko niezależność silniejszym graczom – polemika z tekstem Agaty Sikory „Czy my się przypadkiem nie znamy?”
Czy my się przypadkiem nie znamy? Agata Sikora Literatura Jakie reguły krytyki literackiej przyjąć, przy założeniu, że jednak wszyscy wylądowaliśmy w tym bagnie nie po to, żeby prowadzić środowiskowe „House of Cards”, kąpać się w szampanie i rządzić światem, ale ze względu na zaangażowanie w literaturę?
Lubię tę robotę Igor Kierkosz Film Problem dzisiejszej krytyki często bierze się z rojeń o możliwości dotarcia do niepraktykujących, wzniecenia dyskusji na szeroką skalę
Obcowanie z czymś solidnym Rozmowa z Martą Mizuro i Mirosławem Ratajczakiem Literatura Z pismami jest podobnie jak z przedmiotami: dobre dobrze się starzeją. To, jak się starzeją, świadczy o ich gatunku – mówią redaktorzy „Odry”
Lawiranctwo Paweł Kaczmarski Literatura Krzysztof Uniłowski doceniał pisarstwo niewygodne, ironiczne, podważające oczekiwania krytyki – a jednocześnie pokazywał społeczny konformizm dużej części nowej literatury, jej zbyt łatwe naginanie się do gotowych wzorców i lekturowych klisz
Zmierzch bogów Agata Bielik-Robson Literatura Harold Bloom: dziwak i boom w świecie akademickiego blichtru, tak strasznie niedopasowany przez swoją ostentacyjną jidischkeit. Ale może też ostatni z bogów, wielkich bogów literatury, którzy powoli opuszczają nasz żelazny wiek