W sieci powiązań Rozmowa z Jeffreyem Perkinsem Sztuka Zaciekawienie sztuką awangardową przyciągało tłumy do nowojorskich galerii i klubów. Było w nich głośno, wszyscy rozprawiali o swoich emocjach i doznaniach wyniesionych z kolejnych pokazów czy koncertów – o Yoko Ono i latach 60. opowiada jej przyjaciel, performer i artysta Fluxusu
Biblioteka czarnego pokoju Rozmowa z Michałem Mendykiem i Agnieszką Pinderą Muzyka Jóżef Patkowski zapytał kiedyś w audycji, czy istnieje coś takiego jak estetyka Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czegoś takiego jednak po prostu nie było. To był ośrodek rezydencyjny, a nie środowisko twórcze
Statek kosmiczny „Scratch” Rafał Księżyk Muzyka Lee „Scratch” Perry – święty szaleniec, który kilka razy zmienił historię muzyki. Ojciec założyciel reggae. Ostatni żyjący pionier afrofuturyzmu. Wizjoner, który pokazał, jak ujarzmiać postkolonialną traumę metodą trickstera
Muzyka niczego nie zmienia Rozmowa z Dannym Fieldsem i Gillian McCain Muzyka John Lydon powiedział: „Nie chcę, żeby określała mnie moda”. Punk to nie jest moda, punk jest właściwie przeciwko wszystkiemu
Dzieci rewolucji. Muzyka po maju '68 Rafał Księżyk Muzyka Znane i słuszne jest porzekadło głoszące, że rewolucja pożera swoje dzieci. Ale na gruncie muzyki bywa odwrotnie. Muzykujące dzieciaki potrafią tak pożywić się rewoltą, że pobudza ona ich twórczość. Dowodem pokłosie burzliwego roku 1968
Muzyka czasów potopu Rozmowa z Richardem Pinhasem Muzyka Największą inspiracją był dla mnie Bach. Bach, Wagner, Scarlatti. I Hendrix, jeśli chodzi o gitarę. Widziałem Hendrixa kilkakrotnie, w połowie lat 60., bo regularnie jeździłem do Londynu. Jeśli zapytasz mnie, jaką gram muzykę, powiem, że gram rock'n'rolla
Na co dzień i dla wszystkich Rozmowa z Anną Magą Sztuka Złote lata polskiego dizajnu to druga połowa lat 50. i lata 60., kiedy powstało dużo oszałamiających projektów. Niestety najlepsze z nich nie zostały zrealizowane masowo, ale zachowały się jako prototypy, które pokazujemy w nowootwartej Galerii Wzornictwa w warszawskim Muzeum Narodowym
Mroczna ekologia Piotr Tkacz-Bielewicz Muzyka Festiwal Unsound przyzwyczaił do podnoszenia poprzeczki, nie tylko jeśli chodzi o treść, ale i o samą ramę tematyczną. Tegoroczne hasło przewodnie, „Flower Power”, dawało naprawdę duże pole do popisu, ale z jakiegoś powodu w ogóle na nie nie wkroczono
Schematy się wywróciły Borys Dejnarowicz Muzyka Coltrane eksperymentator, filozof, samouk, perfekcjonista. Taki obraz wyłania się z antologii wywiadów z muzykiem
FANTAZJA: Kalejdoskopowe oczy Jerzy Jarniewicz Obyczaje Największą fantazją XX wieku była mitologia LSD. Jak wielka musiała być potrzeba zmiany, żeby moc sprawczą przypisywać bibułce, która miała zrobić to, co nie udało się mesjaszom i rewolucjonistom
Software dla mas Karolina Gogol Muzyka Pauline Oliveros była pionierką i heroiną muzyki elektronicznej. Należała do pierwszego pokolenia muzyków, które na taką skalę wykorzystało możliwości technologiczne XX wieku. Zmarła w listopadzie 2016
Lata 60. Dwie dekady Rozmowa z Jerzym Jarniewiczem Obyczaje Trudno uwierzyć, by dziś otwierały się przed światem nowe perspektywy. Tymczasem pokolenie lat 60. mogło się czuć jak pierwsi pielgrzymi z Mayflower dobijający do ziemi obiecanej. Byli młodzi, mieli całe życie przed sobą i przekonanie, że to życie jest ich dziełem sztuki