Chuligan muzyczny Antoni „Ziut” Gralak Muzyka Stwierdzenie „grywałem z Władkiem Jagiełłą” brzmi trochę arogancko. Uczciwiej byłoby powiedzieć: pilnowałem się, by nie wypaść z pędzącego pociągu – fragment wspomnień Antoniego „Ziuta” Gralaka o warszawskiej bohemie jazzowej
Tamta dziewczyna Paweł Klimczak Muzyka Muzyka Renaty Lewandowskiej, przypomniana po 40 latach niebytu w publicznej świadomości, nie potrzebuje dorabiania legendy w stylu filmowej historii Rodrigueza. Słuchając jej albumu „Dotyk”, obcujemy z wciąż wyraziście brzmiącymi piosenkami, a nie muzealnym zabytkiem
Wymyślanie awangardy Antoni Michnik Muzyka Fikcyjne archiwa tworzą równoległe historie muzyki eksperymentalnej oraz dźwiękowych poszukiwań. Współczesny zwrot w ich stronę wynika z marzenia o światach, które wyglądają i brzmią inaczej
Gromada głupków Jon Savage Muzyka Wyjazd do Brukseli na nasz pierwszy koncert poza Wielką Brytanią uznaliśmy za kolejny kamień milowy. Graliśmy koncert w rafinerii. Na afiszu byli też William Burroughs i Cabaret Voltaire. Pomyśleliśmy: „No, to z nas niezłe kozaki” – fragment książki Jona Savage'a o Joy Division
Pod troskliwą opieką sierżanta Bartosz Żurawiecki Muzyka W epoce Edwarda Gierka festiwale w Zielonej Górze i Kołobrzegu, oglądane masowo na jeszcze czarno-białych telewizorach, nabrały rozmachu i splendoru. „Telewizor, meble, mały fiat – oto marzeń szczyt”, zaśpiewa dekadę później zespół Perfect. Prezentujemy fragment książki „Festiwale wyklęte”
Opór w disco Bartosz Nowicki Muzyka W ostatnich latach pojawiło się wiele inicjatyw przywracających wymiar polityczny muzyce klubowej
Statek kosmiczny „Scratch” Rafał Księżyk Muzyka Lee „Scratch” Perry – święty szaleniec, który kilka razy zmienił historię muzyki. Ojciec założyciel reggae. Ostatni żyjący pionier afrofuturyzmu. Wizjoner, który pokazał, jak ujarzmiać postkolonialną traumę metodą trickstera
Muzyka niczego nie zmienia Rozmowa z Dannym Fieldsem i Gillian McCain Muzyka John Lydon powiedział: „Nie chcę, żeby określała mnie moda”. Punk to nie jest moda, punk jest właściwie przeciwko wszystkiemu
Punk: niedokończony projekt Tomasz Swoboda Muzyka Punk był być może ostatnią poważną próbą stawienia oporu spektaklowi jako naczelnej zasadzie rządzącej relacjami międzyludzkimi. Potem, czyli przez ostatnie czterdzieści lat, nikt już nie uwierzył, że to w ogóle możliwe
Nie wierz w anegdotę Jakub Bożek Film „HyperNormalisation” Adama Curtisa to najlepszy film katastroficzny od lat, ale jako dokument ma duże dziury. Na szczęście, bo przez te dziury wlatuje powietrze
Poczucie utraty Jakub Majmurek Sztuka Punktem wyjścia filmowej wystawy „Rozdzielona wspólnota” w Muzeum Sztuki w Łodzi są długie lata 70. Być może ostatni etap aktywności utopijnej wyobraźni, zanim ostatecznie rozpuściła się w hegemonii neoliberalizmu
Wolne, trochę zniewolone Rozmowa z Kornelią Bincewicz Muzyka Lata 60. w Turcji, podobnie jak na całym świecie, to okres ekspansji kultury młodzieżowej i muzyki pop. Na scenie zaroiło się od pięknych blondynek. To podążanie w stronę zachodniej kultury łączyło się raczej z większym dekoltem niż z większą emancypacją