Na krańcach czasu Paweł Mościcki Literatura Herzog chce pozostać dobrym żołnierzem kina, nawet jeśli, jak sam twierdzi, właściwie już się ono skończyło i dziś obserwujemy jego powolną agonię
Obcowanie Esther Kinsky Literatura Jak jasny lub ciemny staje się mój „czerwony”, gdy dowiaduję się, że w innym języku nazywa się on red lub rouge? Jak wątłe lub rozłożyste staje się nagle moje „drzewo” jako tree lub arbre? Świadomość istnienia tego, co inne, wytwarza za każdym razem dystans do tego, co własne
Najdalsza podróż świata Roland Schimmelpfennig Obyczaje Wyjście za próg staje się przygodą, droga do supermarketu jest podróżą do innego świata. Ludzie mijają się na ulicy z przerażeniem w oczach – o podróżach w czasach zamknięcia pisze niemiecki dramaturg
Studium przypadków Bartosz Sadulski Literatura Działalność krytyczna, której sporą próbkę otrzymujemy w tomie „Opis nieszczęścia”, jest dla Sebalda działaniem na pograniczu kryminalnego śledztwa i poezji. Najdrobniejszy trop pomaga rozwikłać każdą zagadkę, choćby dotyczyła najgłębszych spraw ducha
Skromny człowiek renesansu Rozmowa z Ryszardem Turczynem Literatura „Budowniczy ruin” Herberta Rosendorfera okazał się pionowym startem w niemieckiej literaturze końca lat 60. – oto nieznany nikomu trzydziestopięciolatek zaszokował wszystkich rozbudowaną szkatułkową powieścią, w której roi się od przezabawnych erudycyjnych ekskursów
Przepisywanie Rozmowa z Renate Schmidgall Literatura Język jest żywiołem generującym różne znaczenia i przeważnie wysławiającym coś, o czym autor sam do pewnego stopnia nie wie. Wiersze wiedzą więcej od autorów, są mądrzejsze od własnych twórców – mówi tłumaczka literatury polskiej na niemiecki
Pożary nie gasną Zofia Zaleska Literatura Czy książka Alexandra Klugego sprzed niemal czterdziestu lat, opisująca okrucieństwa sprzed lat siedemdziesięciu, może nam dziś coś uświadomić? Czy pomoże nam na przykład inaczej spojrzeć na współczesnych uciekinierów ze zbombardowanych miast?
Nalot na Halberstadt Alexander Kluge Literatura Dla pani Schrader, doświadczonej specjalistki, nie istniał żaden wyobrażalny wstrząs zdolny naruszyć podział popołudnia na cztery stałe projekcje – przedpremierowe fragmenty książki o bombardowaniu niemieckiego miasta
Chodź, pójdziemy umrzeć Łukasz Najder Literatura Po zapoznaniu się z entuzjastycznymi blurbami i wyimkami z pochwalnych recenzji w niemieckiej prasie, po „Umrzeć na wiosnę” można by oczekiwać arcydzieła. Płonne to nadzieje
Wstępy do Schiracha Marta Syrwid Literatura Ferdinand von Schirach przyjmuje w literaturze proporcję: nic nie jest imponujące, monumentalne, nie ma zachwytów ani oceny. Jest za to dystans i pochylenie się nad tym, co niepozorne, poboczne, maleńkie i ukryte
Sebald rozlicza Niemców Rozmowa z Andrzejem Kopackim Literatura „Wojna powietrzna i literatura” to książka z pogranicza domorosłej antropologii i socjologii czy psychologii społecznej. Ze śladami wielkiej swady narracyjnej, ale summa summarum niedobra
Sebald w Anglii Magda Heydel Literatura Na pierwsze zajęcia każdy student ma przynieść opowiadanie, które ceni. Profesor Sebald po kolei wdeptuje je w ziemię