Kto się boi Pawła Szymańskiego? Rafał Wawrzyńczyk Muzyka W kraju rozrywanym konfliktem wewnętrznym uzasadnienie aktu cenzury dyrdymałami o „stricte artystycznym, neutralnym politycznie i więziotwórczym charakterze” państwowego festiwalu kończy się popadnięciem w sprzeczność – lub śmieszność, jak kto woli
Czy domy milczą? Pavel Niakhayeu Muzyka Przestrzeń alternatywnej kultury – muzyki, sztuki, teatru, literatury – została w Białorusi niemal kompletnie zniszczona, jednak z tej spalonej ziemi uparcie wyrastają kępki niezależnych działań artystycznych, stawiających opór wszechobecnemu lękowi
Dlaczego i dla kogo Jan Topolski Muzyka Kompozycje-eseje, kompozycje-manifesty: polskie twórczynie i twórcy poszukują nowych form, by odnieść się w muzyce do rzeczywistości
Rzeczywistość przemawia coraz mocniej Rozmowa z Martą Śniady Muzyka Wśród publiczności muzyki współczesnej coraz częściej spotykam osoby, które słuchają różnych gatunków, nie są tylko skupione na formie i dźwięku, nie mają wykształcenia muzycznego. Dlatego chcę, żeby moja muzyka dotykała ważnej dla nich tematyki, nie była tylko abstrakcyjną wypowiedzią dźwiękową
Wk*****ny karnawał Piotr Szwed Muzyka Żaden z wcześniejszych protestów w bogatej historii III Rzeczpospolitej nie miał tak różnorodnej i wyrazistej ścieżki dźwiękowej
Kompozytorka z misją Wioleta Żochowska Muzyka Projekty sceniczne Katarzyny Głowickiej wpisują się w coraz wyraźniejszą we współczesnej operze tendencję do tworzenia dzieł zaangażowanych społecznie
Słuchaj, tańcz, głosuj Wioleta Żochowska Muzyka Większość programu tegorocznego Unsoundu zajęła muzyka zaangażowana, jakby zaproszeni artyści i artystki chcieli udowodnić, że to nie czas i miejsce na sztukę oderwaną od rzeczywistości
Chodząc po mieście Michał Wieczorek Muzyka Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum 0kazała się bardzo zróżnicowana tematycznie i formalnie. Byliśmy świadkami występów nieśmiałych minimalistów i politycznych manifestów – czasem w ramach jednego dzieła
Ku przyszłości Paweł Klimczak Muzyka Kiedy wracamy do klasycznego electro, nie odrzuca nas archaizm rozwiązań muzycznych ani ideologiczna parafina. To wciąż aktualna muzyka, zarówno pod względem rozwiązań brzmieniowych, jak i otoczki, na poły zafascynowanej technologią, na poły wobec niej sceptycznej
Kampowe serce Europy Marcin Bogucki Muzyka Łatwo jest krytykować Eurowizję, dużo trudniej dostrzec jej potencjał. Jest to jedna z niewielu muzycznych utopii skupionych wokół idei europejskiej, która w silny sposób jednoczy ludzi
Populizmy nowej muzyki Wioleta Żochowska Muzyka Scena muzyki współczesnej w dużym stopniu przypomina to, co dzieje się w krajowej polityce. Dominują ścierające się „prawica” i „lewica”, każda traktująca słuchaczy jak potencjalnych wyborców
Podwójnie nie Borys Dejnarowicz Muzyka „Double Negative” grupy Low to dzieło bardzo na czasie. Recenzenci porównują je do postapokaliptycznej powieści „Droga” Cormaca McCarthy'ego, a jego słuchanie do zwiedzania starożytnych ruin