1989: Kwasy i inne czasy Maciej Sienkiewicz Muzyka Ktokolwiek pamięta lata 90., ten wie dobrze, że scena klubowa nie była czynnikiem integrującym społeczności. Nikt nie zastanawiał się tu również nad zagadnieniami wolności czy równości. To była muzyka i narkotyki, czasem w odwrotnej kolejności
Uczyńmy techno czarnym znów Łukasz Warna-Wiesławski Muzyka W świecie muzyki elektronicznej rządzonym przez białych biznesmenów nie ma miejsca na pielęgnowanie czarnej tożsamości. Dopiero lockdown spowodował, że głos czarnych artystów wybrzmiał wystarczająco głośno: to my wynaleźliśmy muzykę klubową, oddajcie nam, co nasze
Rok metalowego szczura Bartosz Nowicki Muzyka Jaką rolę może odgrywać muzyka elektroniczna w sytuacji, gdy kluby toną w ciszy, a tańczyć możemy jedynie w domu? Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy od muzyki – oddechu od traumatycznej sytuacji czy artystycznego komentarza do niej
Opór w disco Bartosz Nowicki Muzyka W ostatnich latach pojawiło się wiele inicjatyw przywracających wymiar polityczny muzyce klubowej
Ku przyszłości Paweł Klimczak Muzyka Kiedy wracamy do klasycznego electro, nie odrzuca nas archaizm rozwiązań muzycznych ani ideologiczna parafina. To wciąż aktualna muzyka, zarówno pod względem rozwiązań brzmieniowych, jak i otoczki, na poły zafascynowanej technologią, na poły wobec niej sceptycznej
Techno zryw Paweł Klimczak Muzyka Techno przeżywa swój wielki renesans, po latach undergroundowego czyśćca wychodzi na światło dzienne jako główny nurt tanecznej alternatywy. Polska nie różni się pod tym względem od reszty świata, a popularność tego gatunku nie jest sezonowym zjawiskiem
Goth w dresie Krzysztof Krześnicki Muzyka Deconstructed club to nie tylko krótkotrwała moda, ale cały nowy nurt w muzyce i kulturze tanecznej. Bierze sobie za cel walkę z chorobami, które toczą scenę klubową
Zmierzch nowych brzmień Bartosz Nowicki Muzyka Nowa muzyka, nowe brzmienia, muzyka przyszłości. Te niefortunne terminy do dziś służą jako synonimy muzyki elektronicznej. Tymczasem gatunek coraz chętniej celebruje swoją przeszłość. Rock’n’roll umarł. Punk umarł. A elektronika?
Dziewczyny ogarniają Rozmowa z Kolektywem Oramics Muzyka „Kiedy zrobiłam swój pierwszy własny miks, napisałam do jednej załogi didżejskiej. Zapytałam, czy zechcieliby tego posłuchać i się ze mną spotkać. Odpowiedzieli seksistowskimi żarcikami” – rozmowa z producentkami muzyki elektronicznej
Sami dla siebie jesteśmy egzotyczni Rozmowa z Kolektywem Wixapol Muzyka Polscy hipsterzy i koneserzy muzyki najczęściej wstydzą się polskości. My uważamy, że nie ma czego się wstydzić. Skończmy z pedagogiką wstydu. Wixapolska wstaje z kolan!
Dzieci Eufemii Jakub Bożek Muzyka W maju kończy działalność jeden z najważniejszych warszawskich klubów muzycznych. Oto historia środowiska, które tam powstało. Co po nim zostanie?
OSTATNIA DEKADA: Bez winylu Jakub Dymek Muzyka Didżejowanie z laptopa zadomowiło się w kulturowym pejzażu, ale jeśli przyniosło jakąś rewolucję, to jej skutki są przynajmniej niejednoznaczne