Maski, fabuły i świat Łukasz Żurek Literatura W ostatnim czasie ukazało się kilka książek poetyckich wykorzystujących chwyty „fabularyzacji”, tworzenia bohaterów i bohaterek literackich oraz świata przedstawionego. Żadna z nich nie wydaje się jednak zainteresowana rozmontowywaniem zabiegów znanych z prozy fabularnej
Dystopia, czułość i sport Joanna Mąkowska Literatura W poezji Tomasza Bąka to, co nowe, wyłania się z ryzykownych i nieoczywistych połączeń, remiksowania stylów i form, intensywnej pracy wyobraźni połączonej z pracą konceptualną
Pewna negacja podmiotu Paweł Kaczmarski Literatura Samo „wciąganie w poetycką grę” do niczego nie prowadzi. Powinno nam zależeć na takiej poezji, która stawia konkretne pytania i tezy. Na wierszach, które chcą coś znaczyć raczej niż tylko pobudzać – polemika z Joanną Piechurą
Patrz, czy się złamie Rozmowa z Nat Rahą, Luke'em Kennardem, Tomaszem Bąkiem i Radosławem Jurczakiem Literatura „W języku grać można o wszystko, wszystkie elementy konstrukcji językowej mogą być użyte w służbie ekspresji i konstrukcji znaczeń. Musimy pamiętać, że istnieją inne sposoby myślenia, postrzegania, życia i działania w świecie” – mówią poetki i poeci w dyskusji o eksperymentowaniu
260 stron życia Rozmowa z Glorią Gervitz Literatura Spędziłam 44 lata, pisząc jeden poemat – nie zdawałam sobie nawet sprawy z tego, że dałam się porwać czemuś, co z biegiem czasu stanie się projektem życia – mówi meksykańska poetka
Pod drzwiami Hermesa Rozmowa z Miłoszem Biedrzyckim i Rafałem Wawrzyńczykiem Literatura Tomaž Šalamun był słoweńskim Allenem Ginsbergiem występującym w teledysku Boba Dylana, a w jakiejś mierze może i samym Bobem Dylanem, tyle że bez gitary i harmonijki. Jego wpływ na pokolenie obecnych trzydziesto- i czterdziestolatków piszących poezję w Polsce był ogromny
Bomby atomowe Rozmowa z Justyną Czechowską Literatura „Przejdź do historii” Linn Hansén to tom, który wypruwa flaki z ładnie poukładanego podręcznika do historii i układa je zupełnie inaczej. A raczej zgniata historię w kulkę i rzuca nam ją między oczy – mówi autorka polskiego przekładu
Po swoje Marek Olszewski Literatura Wspólnym mianownikiem poetyckich debiutów Banaszaka, Żabnickiej i Ketzera staje się wyrywanie doświadczenia z kontekstu oswojonego języka
Kompromitująca normalność Rozmowa z Joanną Roszak Literatura Wierzę w opiekuńcze, interwencyjne siły sztuki i najwyraźniej różne instytucje pomagające uchodźcom także w nie wierzą
Nie, bo kobiet Maciej Woźniak Literatura Poetki z antologii „Warkoczami” łączy pewien tembr emancypacyjny, nawet buntowniczy. Ale wypowiadane w wierszach „nie” bywa słabiej akcentowane niż następujące po nim „bo”
Brnijmy w to dalej Anna Kałuża Literatura Poezja w imię zrozumienia tego, czym jest twarde, poważne życie, nie uwolniła się od fikcyjnych historii i gier estetycznych, raczej zmieniła ich reguły. Świat jest skończony. Co można z tym zrobić, skoro już to wiemy?
Cokolwiek jest Michał Szymański Literatura „Cztery poematy” Johna Ashbery’ego. Geniusz czy autor bezsensownych wierszy, które nie mówią nic? Jedno jest pewne – bez amerykańskiego poety współczesna polska poezja wyglądałaby zupełnie inaczej