To wszystko tam jest Rozmowa z Lankum Muzyka Ludzie często mówią, że muzyka irlandzka jest mroczna, a ona po prostu potrafi oddać całą skalę naszych emocji, opisać każde nasze doświadczenie. Nie skupia się jakoś szczególnie na ciemnej stronie naszej egzystencji, ale nie jest na nią głucha
Otwarte pytanie Rozmowa z Heinalim Muzyka Czy bardziej efektywny będę teraz z bronią na froncie, bez przygotowania, czy może tutaj, zajmując się tym, czym zajmuję się już dwadzieścia lat? – zastanawia się ukraiński muzyk, który gra na krakowskim Unsoundzie
Na wiejskim cmentarzu Jakub Orzeszek Muzyka Twórczynie i twórcy albumów „Rzeczy ostatnie” i „Community of Grieving” uznali, że dzisiaj trzeba śpiewać o żałobie. I że wiarygodny język można odnaleźć w ludowych pieśniach pogrzebowych. Potraktowali jednak materiał źródłowy w skrajnie odmienny sposób
Szaleństwa i medytacje Jakub Knera Muzyka Koncertów zapadających w pamięć było w tym roku na Unsoundzie mało. Ale jeśli tytułowy autentyzm potraktować jako społeczne doświadczanie muzyki i bycie razem na żywo w postpandemicznej rzeczywistości, to festiwal wykonał swoje zadanie
Pieśni prorocze Philip Sherburne Muzyka W pierwszych, niepewnych tygodniach kwarantanny zwróciłem się ku ambientowym abstrakcjom – nie tyle nawet dla pociechy, ile żeby pojąć znany świat, który raptem stał się obcy
Słuchaj, tańcz, głosuj Wioleta Żochowska Muzyka Większość programu tegorocznego Unsoundu zajęła muzyka zaangażowana, jakby zaproszeni artyści i artystki chcieli udowodnić, że to nie czas i miejsce na sztukę oderwaną od rzeczywistości
Nie wiemy, co to jest siłość Monika Borys / Piotr Fortuna Muzyka Po raz pierwszy w życiu zacisnęłam pięść na Czarnym Proteście. Drugi raz – podczas imprezy w ramach festiwalu Unsound, za sprawą brazylijskiego kolektywu queerowego Teto Preto. Warto było jechać do Krakowa choćby na ten jeden występ
Opór w disco Bartosz Nowicki Muzyka W ostatnich latach pojawiło się wiele inicjatyw przywracających wymiar polityczny muzyce klubowej
Potężna stopa Krzysztof Krześnicki Muzyka Serce południowoafrykańskiej muzyki elektronicznej bije obecnie w Durbanie, gdzie narodził się styl gqom – odarty, aż do samego rytmicznego szkieletu, z wszelkich ozdobników
Widok z daleka Olga Drenda Muzyka Album „Hej!” Felicity ukazał się w szczycie internetowej mody na słowiańską automemizację – hardbass, przykuce i dresiarskie sztamy. Felicita tutaj pokazuje nieco inny wariant słowiańszczyzny – kruchy i sięgający śmiało do babcinej szuflady
Wirtuozeria i nieporadność Piotr Kowalczyk Muzyka Płyta Bartka Kujawskiego jest wyzwaniem. Nawet jeśli jej okładka kojarzy się z grafiką nieskładnie przygotowaną w generatorze memów
Silna dziewczyna Mateusz Mondalski Muzyka Historie osób trans kojarzyły się od zawsze z tragediami: depresją, myślami samobójczymi, życiem na wewnętrznym i zewnętrznym wygnaniu, bezdomnością. Życie Juliany Huxtable jest budującą antytezą dla takich scenariuszy