Ekscesy, przypały, tragedie Piotr Mirski Film Ogląda się „Warszawiankę”, wymyślając kolejne złośliwości – aż do finału odcinka szóstego. Od tego momentu serial zaczyna odsłaniać kolczaste jądro
Ich dom w mocy snu Piotr Mirski Film Historia lubi się powtarzać, także historia kina. „Skinamarink” to kolejny, po „Blair Witch Project” i „Paranormal Activity”, niskobudżetowy, zrobiony z niczego horror, który stał się kulturowym fenomenem
Z dala od ludzi Piotr Mirski Film „Avatar. Istota wody” jest uniwersalnie antyludzki – wymierzony w naszą odwieczną tendencję do podboju, przemocy i eksploatacji
Wobec bogów Piotr Mirski Film W „Wikingu” Eggers usiłuje podkreślać ambiwalencję swojej opowieści, lecz proponowane przez niego interpretacje nie różnią się za bardzo. To różnica między „Conanem Barbarzyńcą” a „Grą o tron”
Radykalne gesty Piotr Mirski Film „Titane” jest fantazją o życiu po bandzie, obfitującym w przeróżne transgresje. A także o wysoce specyficznej rodzinie, sfingowanej, lecz dziwnie prawdziwej. Ducournau chlusta wątkami i tematami, tworząc abstrakcyjną plamę, którą najlepiej potraktować na zasadzie testu Rorschacha
Odległe sny Piotr Mirski Film „Diuna” wydaje się na zmianę obfita w znaczenia i pretensjonalna, lecz podrasowany stylistycznie spektakl nie zawodzi ani przez chwilę
Amnezja i alienacja Piotr Mirski Film Debiutancka „Niepamięć”, wyrastająca z greckiej Nowej Fali, przypomina twórczość Yorgosa Lanthimosa, najbardziej prominentnego reżysera nurtu
Cichy świat Piotr Mirski Film Reżyser „Sound of Metal” ma temperament dokumentalisty: jest bardziej obserwatorem niż sztukmistrzem. Pomimo tego – albo właśnie dzięki temu – kolejne sceny mają niebagatelną siłę wyrazu
Postscriptum do nocy Piotr Mirski Film Trudno nie zastanawiać się, na jakie recenzje liczył Levinson, realizując „Malcolma i Marie”. Prawdopodobnie wymarzył sobie nagłówek: „Coś więcej niż suma części składowych. Film jednocześnie skromny i epicki”
W jego głowie Piotr Mirski Film „Może pora z tym skończyć” jest najbardziej ponurym filmem Kaufmana, nawet bardziej niż „Synekdocha, Nowy Jork” i „Anomalisa”, będące wiwisekcją melancholii. Tutaj melancholię zastępuje kliniczna depresja
Policzone dni Piotr Mirski Film Jeśliby pokusić się o gatunkową klasyfikację „Naszego czasu” Carlosa Reygadasa, trzeba by uznać go za melodramat, i to z rodzaju tych jaskrawych oraz bezwstydnych
Walc robotów Piotr Mirski Film Dla Alexa Garlanda, kompetentnego demiurga, „Devs” to nie telewizyjna fucha, to opus magnum. Ludzie nie są tu żałosnymi marionetkami, lecz wspaniałymi, misternie skonstruowanymi automatami
Miasto chaosu Piotr Mirski Film „Nieoszlifowane diamenty” są dla braci Safdie następnym krokiem na nowej, bardziej rozrywkowej ścieżce twórczości
Z szarości Piotr Mirski Film Nadmierną dobrodusznością byłoby uznać, że bohater „Procederu” żyje niebezpiecznie i źle z powodu wyzysku czy braku perspektyw. Jeśli rodzime realia determinują jego postępowanie, to ich wpływ jest dyskretny, podprogowy
Oaza na pustyni rzeczywistości Piotr Mirski Film Spielberg pozwala widzom i bohaterom taplać się w wirtualnej oazie, aby wreszcie przypomnieć im, że czasem warto wylogować się do życia, nawet jeśli może się ono wydawać nieciekawe lub odstręczające
Pogański świt Piotr Mirski Film „Wieża. Jasny dzień” może służyć za wzór młodego, radykalnego kina artystycznego. To film osobny i prowokacyjny, a przy tym nieupozowany, odznaczający się naturalnością żywiołów i snów
Koniec Piotr Mirski Film W brawurowo ekscentrycznym filmie „A Ghost Story” David Lowery używa wyświechtanej kliszy, aby na serio opowiedzieć o końcu i pamięci
Ginewra pośród ruin Piotr Mirski Film „Jackie” nakręcił Pablo Larraín, Chilijczyk, który zyskał sławę dzięki prowokacyjnemu kinu o swojej ojczyźnie. Larraín obszedł się z amerykańskim mitem nad wyraz delikatnie, ale zachował przy tym właściwą sobie tendencję do przyjmowania nieoczywistej i przekornej perspektywy
Detektywi i pozerzy Piotr Mirski Film Paweł i Piotr są bohaterami dwóch seriali kryminalnych: tego pierwszego można zobaczyć w „Belfrze”, a tego drugiego w „Pakcie”. Obaj wyróżniają się grubą skórą, ciężkimi pięściami i detektywistycznym zmysłem, przyprawiającym policjantów o podziw lub konsternację
Wille i mrówkowce Piotr Mirski Film Styl serialu „Gomorra”, inspirowanego książką Roberto Saviano, jest efektowny, a przy tym realistyczny i szorstki. Warstwą wizualną rządzi tu nieprzyjemny kontrast
Dziwniej Piotr Mirski Film W „Śpiewającym obrusiku” Grzegorzek krok po kroku rozkłada na czynniki pierwsze swój styl, aby móc wreszcie odlecieć w kosmos
Syreny w oazie Piotr Mirski Film „Córki dancingu” to film, który trzeszczy od pomysłów, oddycha skrępowaną chyba tylko budżetem fantazją. Są w nim obrazy reanimowania muzyków za pomocą kroplówek z wódką i przeszczepu ludzkich nóg w miejsce rybiego ogona
W innym kraju Piotr Mirski Film Za wspólną cechę większości tytułów pokazywanych na festiwalu Pięciu Smaków można uznać ekstrawaganckie, lekceważące lub po prostu niechlujne podejście do zasad dramaturgii
Horror szoł Piotr Mirski Film Marcin Wrona nakręcił swojski horror szoł, co wcale nie powinno brzmieć ironicznie, tylko dumnie. Pomostem między nie do końca polskim instrumentarium grozy a na wskroś polską przaśnością staje się groteska
Bańka mydlana Piotr Mirski Film „Love” to film zaskakująco ludzki: bohaterowie są kimś więcej niż pożądanym lub pożądającym mięsem. Noé pozwala im prowadzić długie rozmowy, wałęsać się bez celu po ulicy, po prostu: być. Chyba ich lubi
Gniew przeciwko maszynie Piotr Mirski Film Klęska piątego „Terminatora” jest tym większa, że miał być resetem cyklu, nowym początkiem
Gigantomania Wachowskich Piotr Mirski Film „Matrix” to był szczyt Wachowskich. Dalsza ścieżka duetu prowadziła konsekwentnie w dół, a jej ostatnim przystankiem jest „Jupiter: Intronizacja”, film niewiarygodnie zły
Płońcie! Piotr Mirski Film „Mapy gwiazd” są dla ponad siedemdziesięcioletniego Cronenberga kolejnym studium obsesji. Nie jest to najlepszy film w jego karierze, ale to bez wątpienia j e g o film – cegiełka do gmachu autorskiej filozofii
Perły z lamusa i trupy z szafy Piotr Mirski Film Przegląd „Archiwum grozy”, który pokazywany był równolegle na festiwalu w Gdyni i w TVP Kultura, pokazuje, że polscy reżyserzy próbowali swoich sił w horrorze częściej, niż mogłoby się wydawać
Chaotyczne akty bezsensownej przemocy Piotr Mirski Film Serial „Fargo” pozwala zgłębić jedną z głównych obsesji braci Coen, czyli szczęśliwy lub pechowy zbieg okoliczności. Na przestrzeni dziesięciu odcinków kolejne wątki plączą się, supłają, a potem niespodziewanie rozchodzą i splatają z innymi
Głuche echo Piotr Mirski Film Machulski jawi się w książce Majera jako postmodernista, dla którego „zabawa kinem” tożsama jest z siermiężnym mieleniem schematów i tanimi intertekstualnymi gierkami
Pociąg głupców Piotr Mirski Film Łatwo skojarzyć „Snowpiercera” z popularnymi ostatnio widowiskami – „Elizjum” Neila Blomkampa czy serią „Igrzyska śmierci”. Film Bonga jest od nich jednak bardziej ambiwalentny, mroczny, szyderczy
Ona jest duchem w maszynie Piotr Mirski Film Bohaterowie Jonze'a zamiast sprawić sobie potomstwo, grają w mutację „The Sims”, a zamiast zbudować trwały związek, wchodzą na erotyczne czaty. Wiadomo: dzieci sieci na placu zabaw cywilizacji śmierci
Stary człowiek i zemsta Piotr Mirski Film „Oldboy” jest filmem bardzo nierównym, niekoniecznie udanym, ale żywym i ciekawym
Realizm jak ze snu Piotr Mirski Literatura „Bezbarwny Tsukuru Tazaki...” reklamowany jest jako powrót do realistycznej formuły „Norwegian Wood”. Codzienność i fantazja nie są jednak u Murakamiego przeciwstawne, ale wzajemnie się zazębiają
Tańcz z Kasparem Hauserem! Piotr Mirski Film Techno – muzyka sfer. Elektroniczny soundtrack autorstwa Vitalica winduje pod niebiosa całą „Legendę....”. Ożywia ją, kiedy absurd i bezsens są już nie do zniesienia; rozrywa ramę kadru, kiedy ta staje się zbyt klaustrofobiczna
Człowiek z betonu Piotr Mirski Film Czy to ptak? Czy to samolot? Nie, to człowiek z (mentalnego) betonu. Stworzony przez Zacka Snydera na jego obraz i podobieństwo
Epifania to brzydkie słowo Piotr Mirski Film Walka ze ślepotą jako medytacja, przygoda i erotyczna gra. Ta funkcjonalna prostota jest motorem i największą siłą „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego
Leos Carax i kino przyszłości Piotr Mirski Film Mimo nostalgicznego wydźwięku „Holy Motors” nie są epitafium dla rzeczywistości pożartej przez symulakry, a gardzący ponowoczesnością Krzysztof Zanussi raczej nie umieści ich w swoim zestawieniu Top 2013
„W sypialni”, reż. Tomasz Wasilewski Piotr Mirski Film Historia związku między bohaterami zostaje opowiedziana w postaci kalejdoskopu zdartych już na śmierć indie-hipsterskich klisz: nieśmiałych spojrzeń, wspólnego palenia papierosów i trawy, muskania palcami promieni słońca
Obywatel Jądra Ciemności Piotr Mirski Film Bohater „Breaking Bad” to kliniczny przykład stłamszonego sukinsyna, dla którego nowotwór stanowił tylko ostatnią kroplę goryczy, iskrę pod beczkę prochu, na której siedział od lat
„Iron Sky”, reż. Timo Vuorensola Piotr Mirski Film Plastikowy – to dobre określenie dla tego filmu. Groteskowi, przerysowani i wciąż niebezpieczni SS-mani, którzy zaludniali produkcje klasy Z, w „Iron Sky” trafiają na półkę sklepu z zabawkami
Dwa spojrzenia Piotr Mirski Literatura Etykietek przyklejano Orbitowskiemu wiele, ale się z nich wyemancypował. Wykracza daleko poza osiedlową ławkę. „Widma” to najlepsza jego powieść
„Moja łódź podwodna”, reż. Richard Ayoade Piotr Mirski Film „Moja łódź podwodna” to dowcipne requiem dla hipsterskiego kultu inności
„Generał”, reż. Buster Keaton Piotr Mirski Film „Generał” nie wzrusza i śmieszy w umiarkowany sposób, ale trudno uznać to za wielką wadę – po latach okazuje się przede wszystkim wspaniałym filmem akcji
Przerwany sen o końcu świata Piotr Mirski Literatura Siła Chucka Palahniuka to nie moralny niepokój, ale napędzana wyobraźnią bezczelność. Literacka wycinanka à la „Miasteczko South Park”
„Między światami”, reż. John Cameron Mitchell Piotr Mirski Film „Między światami” jest dla Johna Camerona Mitchella filmem przełomowym. Po transgenderowej rock operze „Hedwig and the Angry Inch” i ociekającym spermą melodramacie „Shortbus” uspokoił się, przestał szokować i zaprosił do współpracy gwiazdy wielkiego formatu
Bycie niezależnym to bycie bezkompromisowym Rozmowa z Marcinem Wroną Film Przypominamy rozmowę ze zmarłym w piątek reżyserem „Demona”
„127 godzin”, reż. Danny Boyle Piotr Mirski Film W „127 godzinach” chodzi o ruch, a konkretnie o jego brak. Boyle chce za wszelką cenę udowodnić, że potrafi w dynamiczny sposób opowiedzieć o unieruchomionym kolesiu
„Maczeta” Roberta Rodrigueza Piotr Mirski Film Oglądanie „Maczety” Rodrigueza przypomina wymknięcie się z bankietu w celu wypicia wina na ławce w parku. Jest zimno, w krzakach chowają się pewnie policjanci z gotowym mandatem, tani sikacz wykrzywia twarz, ale czujemy się młodzi, inni, zbuntowani
Ja i Orson Welles, czyli prawdziwa historia „Jądra ciemności” Piotr Mirski Film Rację miał Ed Wood, że Hollywood jeszcze przeprosi za Wellesa. Zaczęło się od Oscara, później ustanowiono nagrodę jego imienia. Teraz Coppola odświeżył cyfrowo i wprowadził ponownie do kin jego drugi film – „Jądro ciemności”