NASŁUCH: Kościół, lewica, dialog „Czcigodny Księże Rektorze, w związku z doniesieniami prasowymi o wprowadzeniu na KUL oferty wykładu GENDER: feminizm, queer studies, men’s studies, uprzejmie proszę o pilne wyjaśnienie sprawy...”
NASŁUCH: Inauguracja w Lusławicach W podtarnowskich Lusławicach, po drugiej stronie dworu, w którym Krzysztof Penderecki zamieszkał w latach 70., stanął nowoczesny kampus z salą dla 650 słuchaczy i ze znakomitą akustyką
NASŁUCH: Diabły Kiedy ksiądz Suryn nie wie, jak poradzić sobie z opętaniem matki Joanny, idzie na rozmowę do cadyka Isze z Zabłudowa
NASŁUCH: Gracze Czy debiutujący jako reżyser operowy Andrzej Chyra wytrzymał pojedynek z trudną partyturą „Graczy”? Czy wytrzymał pojedynek z Markiem Weissem, reżyserującym pierwszą część wieczoru?
NASŁUCH: Don Carlos w Warszawie „Don Carlos” Verdiego w reż. Warlikowskiego – powstały w czasie, kiedy nowy teatr ciągle był traktowany w operze jak śmiertelny wirus – jakoś ciągle tkwi w mojej pamięci
NASŁUCH: Benefis Bernarda Ładysza Takich życiorysów jest niewiele. Został on przypomniany podczas wieczoru w Operze Narodowej
NASŁUCH: Święto wiosny po latach, czyli „Medea” w Paryżu 10 grudnia 2012, premiera „Medei” Cherubiniego w reżyserii Warlikowskiego w Théâtre des Champs-Elysées. Już muzyka dobiegająca z głośników podczas zasiadania na widowni mogła poruszyć tradycjonalistów
NASŁUCH: Chuligan Dziadek Krzysztofa Pendereckiego płacił mu, by ćwiczył grę na skrzypcach i fortepianie (dziadek był dyrektorem banku, musiał się więc dość dobrze znać na inwestycjach)
NASŁUCH: INTERWAŁY [21] „Wybryki seksualne nie znały ograniczeń: na widowni często dochodziło do prawdziwych stosunków” [Giuseppe Tomasi di Lampedusa]
NASŁUCH: Aktorki „Aktorki” Łukasza Maciejewskiego to portrety powstałe z obejrzanych spektakli i filmów, z czytanych wywiadów i recenzji, z osobistych spotkań i rozmów
NASŁUCH: INTERWAŁY [20] „Wystarczy, że pochodzę z kraju położonego na wschód od Zachodu i na zachód od Wschodu” [Sławomir Mrożek]
NASŁUCH: Kontent Dla dwudziestolatka nie istnieją już nawet tytuły stron i portali. On ma dziś Facebook i Twitter, gdzie od grupy znajomych, których zna, którym ufa, dowie się wszystkiego, co najważniejsze
NASŁUCH: Celnicy instrumentów Pod koniec września celnicy na lotnisku we Frankfurcie nad Menem zatrzymali instrument japońskiej skrzypaczki warty 7,6 mln dolarów, domagając się cła wwozowego w wysokości 1,5 mln dolarów
NASŁUCH: INTERWAŁY [19] „Widok własnego pisma jest dla każdego równie przyjemny jak zapach własnych wiatrów” [W. H. Auden]
NASŁUCH: Andrzej Chłopecki I to potrząsanie głową, znamionujące nie tyle niezgodę ze słowami rozmówcy, ile poszukiwanie własnych myśli, skupienie, kontrę. 23 września 2012 zmarł Andrzej Chłopecki
NASŁUCH: Zniszcz go, krytyku i krytyczko! A może na wzór mniejszości niemieckiej powinniśmy mieć stałe przedstawicielstwo w sejmie. Nie jako partia ludzi kultury, nawet nie jako Obywatele Kultury – jako „mniejszość kulturalna”
NASŁUCH: Do Tomasza Machały (przecież nie Lisa) Rozumiem, że „czasy się zmieniają”, ale nie rozumiem, że zwalnia nas to z wszelkiej odpowiedzialności. Bo co? Bo wolność słowa? Cholerne wymagania klikalności, które likwidują filtr i odbierają rozum?
NASŁUCH: Kto do Filharmonii Narodowej? O nowym dyrektorze Filharmonii Narodowej mówi się niemal tylko w kontekście zarządzania instytucją, a nie tego, co i jak będzie w niej brzmiało