Prozę piszę sama Rozmowa z Moniką Muskałą Literatura Sporo było w moim życiu twórczych duetów. Film, teatr znakomicie się nadają do pracy w tandemie. Ale literatura jest moim bardzo intymnym medium – mówi autorka powieści „Rondo Rodeo”
Cienka różowa linia Iwona Kurz Teatr Wkurw przenika te opowieści o świecie pełnym przemocy, pozbawionym czułości dla ciała i kruchego w nim człowieka. To dlatego właśnie ciało i właśnie seksualność stają się odpowiedzią na zło – o dramatach Pawła Soszyńskiego
Być i nie być Rozmowa z Iwoną Nowacką Teatr Przekład jest dla mnie podobny do pracy aktorki i aktora. Dostajesz materiał, który masz przez siebie przepuścić i zinterpretować. Jeśli jestem na próbach, cały czas wsłuchuję się, gdzie ktoś coś inaczej przeczyta, bo to często lepsze rozwiązania – mówi tłumaczka niemieckich dramatów
Amerykański koszmar Adam Woźniak Literatura Jeśli ktoś sądzi, że o kulturowej dominacji białego Amerykanina powiedziano już wszystko, to powinien się przyjrzeć węzłowi, który splata Ishbel Szatrawska w „Żywocie i śmierci pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”
Domy złe Konrad Zych Literatura „Każda szczęśliwa rodzina musi okazać się na swój sposób nieszczęśliwa, w nieszczęściu swym zaś – papierowa. Postaci, bardziej niż ludzi z krwi i kości, przypominają tu persony moralitetu” – esej o konfrontacjach z rodziną w młodej literaturze polskiej
Nie ma już więcej domu Rozmowa z Agnieszką Jakimiak Teatr Teksty filozoficzne mają niezwykły potencjał sceniczny. Nigdy nie zrozumiem, dlaczego w teatrze nie wystawia się Derridy – mówi dramaturżka i dramatopisarka
Wszystko, co wiem i potrafię Rozmowa z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk Teatr Tomek Janowski, kiedy był wicedyrektorem TR Warszawa, powiedział: „Gośka, po co ty piszesz dramaty? Będą dramaty składane z kawałków różnych dzieł literackich i to będzie funkcjonowało”
Nad zatoką Justyna Jaworska Literatura Źródłem czytelniczej rozkoszy jest tutaj język: wzniosły, naszpikowany cytatami, pomyślany jako jedna wielka kpina z wiktoriańskiej egzaltacji
Pytaj i nie znajduj odpowiedzi Rozmowa z Simonem Stephensem Teatr Może ważne jest, że nie rozumiem, czemu zabijam dzieci w moich sztukach. Może gdybym zrozumiał, przestałbym pisać? – mówi dramatopisarz, Simon Stephens
DRAMAT! Tuczenie poetyk. Komentarz Paweł Soszyński Teatr Na pierwszy rzut oka „Umizgi i lamenty” to komedia o kobiecych kompleksach. Pod satyryczną warstwą, w przegięciach języka i słownikowych żartach, ukryta jest znacznie subtelniejsza opowieść o ciele i języku
DRAMAT! Umizgi i lamenty Agnieszka Nasierowska Teatr Lubię słonawy zapach potu. W hektolitrach potu, krwi i wylanych łzach powinno się odmierzać zwycięstwo, które jest zwycięstwem najcenniejszym, bo zwycięstwem nad samym sobą. Co za tryumf!
Natura Szekspira Rozmowa z Piotrem Kamińskim Teatr „Przepisywanie” Szekspira to żadna nowość. Parafraza ma w sztuce bogatą tradycję, nie ma się więc czego wstydzić, pod warunkiem, że jej autor odważnie się pod nią podpisze