Muzyka ogłasza stan wyjątkowy Ula Nowak Muzyka Jest już za późno, by poprzestawać na inspirujących obrazkach, na których rozentuzjazmowane tłumy w przerwach między koncertami ustawiają się po wegańskie jedzenie, trzymając w rękach wielorazowe kubki. Działaniom wizerunkowym muszą towarzyszyć rozwiązania systemowe
Nowe piosenki są na trzecim planie Jacek Świąder Muzyka W trakcie Szigetu rozgorzała dyskusja o tym, czy artystom z Ukrainy wolno występować na tej samej scenie z Rosjanami – relacja z największego węgierskiego festiwalu muzycznego
Jasno, prawie dzień Jakub Knera Muzyka Tyle było w pandemii rozmów o łączeniu się środowisk, działaniu na rzecz wspólnego dobra, byciu razem, wymianie energii, stawianiu na lokalność. Wszyscy o tym zapomnieli, choć są wyjątki – jednym z nich jest festiwal Spokój w środku Kaszub
Kto się boi Pawła Szymańskiego? Rafał Wawrzyńczyk Muzyka W kraju rozrywanym konfliktem wewnętrznym uzasadnienie aktu cenzury dyrdymałami o „stricte artystycznym, neutralnym politycznie i więziotwórczym charakterze” państwowego festiwalu kończy się popadnięciem w sprzeczność – lub śmieszność, jak kto woli
Szaleństwa i medytacje Jakub Knera Muzyka Koncertów zapadających w pamięć było w tym roku na Unsoundzie mało. Ale jeśli tytułowy autentyzm potraktować jako społeczne doświadczanie muzyki i bycie razem na żywo w postpandemicznej rzeczywistości, to festiwal wykonał swoje zadanie
Coś się zmieniło Wioleta Żochowska Muzyka Europejskie festiwale muzyczne mierzą się ostatnio z tematami migracji czy kolonializmu. Warszawska Jesień nie pozostaje w tyle
Ślimak na klawiaturze Krzysztof Stefański / Wioleta Żochowska Muzyka Tegoroczny wrocławski festiwal Musica Electronica Nova rozgrywał się przede wszystkim pomiędzy tym, co naturalne, i tym, co sztuczne; między tym co dominujące i opresyjne, a tym, co uciskane i inne
Superbohaterki i buntownicy Wioleta Żochowska Muzyka Na tegorocznym Festiwalu Prawykonań szukałam diagnoz zmieniającej się codzienności, ale nie byłam w stanie nic wyczytać. W niespokojnym czasie chętniej powraca się do tego, co rozpoznane i przyswojone – wygląda na to, że ta zależność dotyczy też kompozytorek i kompozytorów
Komponowanie na internet Wioleta Żochowska Muzyka Nie wiem, czy po pandemii chętnie wrócę do sali koncertowej, mając z tyłu głowy projekty pokazywane w ramach festiwalu Sacrum Profanum i obejrzane na ekranie laptopa. Chyba wolę siedzieć w internecie
Wieczny festiwal Michał Wieczorek Muzyka Branża koncertowa, oparta na spotkaniach ludzi w realu uczy się funkcjonować na nowo w sytuacji, gdy życie społeczne dosłownie zamarło. Póki co streamowane koncerty to erzac, mający pomóc przetrwać ciężkie czasy kwarantanny. Ale może i przyszłość tej branży?
Wyspy Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Widowisko „Wyspa szalonych” Pierre'a Jodlowskiego nie ma obecnie szans choćby na cień popularności, jaką ponad 100 lat temu zyskał obraz „Wyspa umarłych” Böcklina. XXI-wieczna muzyka skazana jest na trud organizowania sobie znaczenia na własną rękę
Słuchaj, tańcz, głosuj Wioleta Żochowska Muzyka Większość programu tegorocznego Unsoundu zajęła muzyka zaangażowana, jakby zaproszeni artyści i artystki chcieli udowodnić, że to nie czas i miejsce na sztukę oderwaną od rzeczywistości