Wróble i papugi Rozmowa z Izabelą Dłużyk Muzyka Kiedy w podstawówce miałam lekcje na późniejszą godzinę, to wcześniej wychodziłam przed blok z babcią czy dziadkiem i nagrywałam kawki, gawrony i sikorki. Dźwięki, które niemal codziennie słyszy się gdzieś w mieście
Metafory krzyczą Rozmowa z Rafałem Kołackim Muzyka W ośrodku zamkniętym nagrałem siedmioletniego Kurda – jemu i jego najbliższym udało się przeżyć. I to jest oczywiście dobre, bo mógł umrzeć w tym lesie. Ale co się z nim stanie dalej? – mówi autor płyty „Podobno gdzieś tam walczą”
W parkach i ogrodach Marcin Dymiter Muzyka Czasami udawało mi się rejestrować minutę lub dwie wolne od hałasu, kiedy nagle ogród odzyskiwał głos, gdy tuż przy uchu słyszałem ruch liści, przelatującą muchę, skradającego się lisa
Podszepty i krzyki Dominika Janik Muzyka Chce się wejść w ten wspomnieniowy, intymny świat Martyny Basty, bo na granicy pamiętania i zapominania czekają wieloskładnikowe zmysłowe doznania
Praktyka społecznie wrażliwa Bartosz Nowicki Muzyka Nagrania terenowe, jako z pozoru niewinna dyscyplina dźwiękowa, posiadają ogromny potencjał krytyczny. Metafora potrafi być dla field rekordysty orężem równie potężnym co protest song dla muzyka
Wejście ducha w człowieka Rozmowa z Łukaszem Kumorem Muzyka Do worka muzyki tradycyjnej wrzuca się wszystko, co podobno nie jest współczesne – mimo że jest grane dziś. Większość tego, co powstaje w krajach globalnego Południa. Interesuje mnie właśnie ta marginalizacja kultur muzycznych – mówi założyciel wydawnictwa JuJu Sounds
Stany poza czasem Rozmowa z Wacławem Zimplem Muzyka Zawsze chciałem grać muzykę, która sprawi, że ludzie poczują się lepiej. Pociągały mnie uniwersalne przekazy, jak w muzyce tradycyjnej. Gdy pojawia się przede mną świat muzyczny, którego nie rozumiem, to chcę go zgłębić
Czekam, co się stanie Rozmowa z Marcinem Dymiterem Muzyka Zakładając słuchawki, włączając mikrofon, zanurzam się w rzeczywistość, która jest głęboka i otacza mnie z każdej strony. Nie potrzeba tu dalekich egzotycznych wypraw ani specjalistycznego sprzętu. Kluczowe jest chodzenie i słuchanie własnymi uszami
Muzyka wyszeptana Rozmowa z Michałem Jacaszkiem Muzyka Mam naturę skłonną do kontemplacji, zwracam uwagę na niuanse, podoba mi się niedopowiedzenie. Moje kompozycje to rodzaj transowego tła, które intryguje, dopiero jeśli się poświęci mu trochę uwagi. To coś więcej niż muzyka do windy czy na lotnisko
ARTYSTKA W ARCHIWUM: Czym jest nagranie? Antoni Michnik Muzyka Grupie badaczy udało się wydobyć audialne ślady z nowych źródeł. Dziś możemy wsłuchać się w ślad głosu sprzed niemal 160 lat, zarejestrowanego na długo przed pojawieniem się fonografu
Rękodzieło i performans Jan Topolski Muzyka Choć piąty turnus Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku mógł się w ogóle nie odbyć, oszołomił bogactwem programu i porządnej roboty
Chrzęst owadów Rozmowa z Filipem Szałaskiem Muzyka Field recording staje się popularny między innymi pod wpływem filozofii Wschodu i „bycia tu i teraz”. Nagrania terenowe odsyłają do złotych czasów, kiedy ze zwierzętami, rzeczami, zjawiskami pogodowymi żyliśmy bardzo blisko, intymnie