Wszystkie odcienie czerni Marta Zdanowska Teatr Jeśli opowiada się o egzorcyzmach w XXI wieku, pytając „skąd zło?” i pokazując otoczenie klasztoru oraz wzajemne uwikłanie w nieoczywiste relacje małej społeczności, nie warto udawać, że nie rządzą tutaj projekcje, stereotypy i lęki. O „Matce Joannie od Aniołów” Farugi
#85 Penderecki Tomasz Cyz Muzyka Już dwudziestopięcioletni Penderecki był w stanie na niewielkiej przestrzeni zrobić z nutami wszystko – od fantastycznych pulsujących połączeń harmonii, melodii i barwy, przez najgłębszą medytację, po erupcję rytmiczną z ducha Strawińskiego i Orffa
Jarosław Iwaszkiewicz, „Wielkie, pobrudzone, zachwycone zwierzę” Paweł Kozioł Literatura Niezależnie od niezbędnej porcji uwag ogólnych, Dehnel pisze w posłowiu do wyboru po prostu o wierszach i kłóci się z nimi. Z tego sporu wyłania się interesujący obraz Iwaszkiewicza jako poety niespójnego
Radosław Romaniuk, „Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza” Marcin Król Literatura Romaniuk nie obawia się analizować wierszy i prozy Iwaszkiewicza, nie obawia się wdawać w trudne analizy homoseksualizmu pisarza, ale nigdy nie służy to sensacji, ani zaspokojeniu ciekawości, a jedynie pokazaniu całego kontekstu twórczości
Soyka w hołdzie Niemenowi Tomasz Cyz Muzyka Soyka Niemena śpiewa po swojemu, nie zacierając cudowności oryginału i nie siląc się na z góry przegrany wokalny pojedynek. Czesław Niemen należy bowiem do tych muzyków, których styl, estetyka, język, brzmienie, wibracja, melodie, są niepodrabialne i wyjątkowe
Grzegorz Piotrowski, „Fortepian ze Sławska” Karol Szymański Muzyka Dla Piotrowskiego muzyka w prozie Iwaszkiewicza i muzyczność tej prozy są czymś więcej niż faktem o znaczeniu językowym, literackim. Są znakiem muzycznej wizji świata – symbolem kontinuum życia i sztuki
RADOŚĆ: Sezon na pomidory Zofia Król Literatura Czytelnik te zapiski Białoszewskiego już przecież jakoś zna. Czy to znaczy, że „Dziennika” czytać nie warto? Przeciwnie. Pod warunkiem, że interesuje nas sprawa kluczowa – co takiego dzieje się z rozmową dwóch bab na szpitalnym korytarzu, że staje się literaturą
Iwaszkiewicz: recykling Błażej Warkocki Literatura Opowiadanie o życiorysie Iwaszkiewicza zdążyło się już uklepać. Spróbujmy zatem wykorzystać możliwości tkwiące w prezentystycznym moralizatorstwie i wyciągnijmy z tego dziennika kilka nie tak znowu przypadkowych kartek
MIŁOSZEM: Iwaszkiewicz Michał Szymański Literatura „Czesław Miłosz / Jarosław Iwaszkiewicz. Portret podwójny” nie tyle zaspokaja plotkarską ciekawość, ile wyprowadza ją na szerokie wody, nieskończenie daleko od towarzyskiego bagienka
Homotonalność Adam Wiedemann Muzyka Jeśli porównać książki o Szymanowskim napisane w ubiegłym i obecnym stuleciu, można odnieść wrażenie, że ich bohaterem nie jest jeden i ten sam człowiek. O ile tamte temat seksualnych preferencji przemilczają, te nowe słowo „homoseksualizm” odmieniają przez wszystkie przypadki