Kształt hałasu, który nadchodzi Maciej Bobula Muzyka Dominantą twórczą katowickiego Ciśnienia wydaje się jej brak. Kiedy zaczynamy słuchać, nie wiemy, gdzie skończymy. Ale pewnie gdzieś daleko w kosmosie
Marzenie Adeli Bartosz Nowicki Muzyka Czego tu nie ma? Z pewnością nudy, konwencji i ograniczenia regułami. W okolicznościach obopólnego zaufania i intuicyjnego zrozumienia Współgłosy są w stanie odnaleźć swobodę twórczą w każdej estetyce i przefiltrować ją przez swój temperament
Stańkomania Bartosz Nowicki Muzyka Wychowani na muzyce Tomasza Stańki jazzmani interpretują jego repertuar. Czy status jego muzyki bardziej wyzwala czy podcina skrzydła? Stawiam sobie to pytanie, słuchając nowych płyt Tomasza Dąbrowskiego i grupy EABS
Jak być dorosłym Bartosz Nowicki Muzyka Jak być dorosłym? To pytanie pojawia się dwa razy na trackliście debiutanckiego albumu midi 4. Jeśli za atrybut dorosłości uznać dojrzałość, to muzyka Maliny Midery i jej zespołu jest najlepszą z możliwych odpowiedzi
Dobre intencje Bartosz Nowicki Muzyka W swoich multiinstrumentalnych projektach Szymon Wójcik i Szymon „Pimpon” Gąsiorek nie ulegają pokusie epickiego rozmachu, typowego dla wieloosobowych składów wywodzących się z tradycji jazzowej
Przy ognisku Bartosz Nowicki Muzyka Raphael Rogiński ze swoją wrażliwością i uduchowieniem jakby zupełnie przez przypadek pojawił się w XXI wieku, który zamiast mistycyzmu proponuje mindfulness, zamiast uniwersalizmu – globalizację, a zamiast humanizmu – antropocen
Powrót ośmiornicy Bartosz Nowicki Muzyka Po płycie inspirowanej twórczością dwudziestowiecznych kompozytorów Marek Pospieszalski i jego oktet biorą na warsztat muzykę rodzimych kompozytorek. Pomysł, który zaistniał ad hoc jako stypendialny projekt, ma szansę na stałe wpisać się w kanon polskiego jazzu
Nic nie bierze się z powietrza Rozmowa z Matyldą Gerber Muzyka Kiedy przyznawałam, że zawodowo prowadzę badania naukowe, automatycznie deprecjonowano moje zaangażowanie i umiejętność gry na instrumencie. Mówiono, że w takim razie muzyka to moje hobby – tłumaczy saksofonistka zespołów Ślina i sneaky jesus
W każdą dziurę, w każdy zakamarek Rozmowa z Antonim „Ziutem” Gralakiem Muzyka Dopóki nie grałem na trąbce, dosyć swobodnie traktowałem różne uliczne czy klubowe spotkania z ludźmi podobnymi do mnie. Ale jak zacząłem grać, to nagle zacząłem strasznie uważać na zęby. I na to, co mówię do innych łobuzów
Cud i walka uliczna Maciej Krawiec Muzyka Prymat kolektywu, wyraziste kompozycje o nietypowej, osobnej, nieraz trudnej architekturze, współpraca w ramach ufającej sobie grupy – tak można by w skrócie podsumować muzyczny wymiar działań kwartetu Ambrose’a Akinmusirego
Otwartość i szaleństwo Rozmowa z Grzegorzem Tarwidem Muzyka Gdy jako muzyk ciągle jestem ciekawy czegoś nowego, trudno mi nagle stanąć z boku i powiedzieć sobie: „Chcę, żeby publiczność kojarzyła mnie w taki a taki sposób”
Chuligan muzyczny Antoni „Ziut” Gralak Muzyka Stwierdzenie „grywałem z Władkiem Jagiełłą” brzmi trochę arogancko. Uczciwiej byłoby powiedzieć: pilnowałem się, by nie wypaść z pędzącego pociągu – fragment wspomnień Antoniego „Ziuta” Gralaka o warszawskiej bohemie jazzowej