Nihilizm jest samoobroną Rozmowa z Wiktorem Skokiem Muzyka Być może industrial to czaszka przekreślona piorunem, być może to brzmienie rozbebeszonego silnika ciężkiej wywrotki marki Jelcz – mówi lider grupy Jude
Kości psa Jakub Orzeszek Muzyka Utwory z płyty „Sinner Get Ready” projektu Lingua Ignota są apokaliptycznymi hymnami, w których Kristin Hayter, niby prorokini zagłady, przemawia głosem mściwego bóstwa. Najciekawsze tutaj jednak jest zderzenie erotyki z fanatyczną religijnością
Jak się robi underground Rozmowa z Tonym Kinskym i Grzegorzem Tyszkiewiczem Muzyka Jarocin był wtedy jak Facebook: jak cię tam nie było, to nikt o tobie nie wiedział – rozmowa o muzyce i scenie alternatywnej czasów transformacji
Zejście w zaświaty Anna Szudek Muzyka Kompozycje Sightless Pit są zaskakującym kolażem stylistycznym. Na albumie „Grave of a Dog” słychać gotyk, dark wave, power electronics, death industrial, a nawet trochę rozwiązań spotykanych zazwyczaj w muzyce współczesnej
Misja ocalenie Anna Szudek Muzyka Przemoc w tekstach Moor Mother jest traktowana jako część zwykłego doświadczenia Afroamerykanów. Jedyną adekwatną do niej formą ekspresji jest wokalny i instrumentalny krzyk. I utwory nieprzekraczające zwykle dwóch minut, krótkie jak punkowe manifesty
Pieśni wojenne Jan Topolski Muzyka Zespół zeitkratzer przykłada do „muzyki ludowej” swoją oryginalną praktykę twórczą, wypracowaną w starciu z klasykami muzyki współczesnej i noise’owej. Tu nie chodzi o „dialog z tradycją etniczną”, ale o jej twórcze zawłaszczenie. Nikt już nie podchodzi do muzyki źródeł na klęczkach
Nowy model Michał Wieczorek Muzyka Za dnia filharmonia, wieczorem klub. Pisanie kompozycji na rozmaite składy i granie z własnym zespołem. To codzienność coraz większej liczby muzyków i kompozytorów, dla których podziały na muzykę poważną i rozrywkową są pieśnią przeszłości
ARTYSTKA W ARCHIWUM: Czym jest nagranie? Antoni Michnik Muzyka Grupie badaczy udało się wydobyć audialne ślady z nowych źródeł. Dziś możemy wsłuchać się w ślad głosu sprzed niemal 160 lat, zarejestrowanego na długo przed pojawieniem się fonografu
Wyższa szkoła zarządzania hałasem Piotr Szwed Muzyka Nowy album Złotej Jesieni to nie tyle rock eksperymentalny, co eksplorujący. Słuchając tej płyty, otrzymujemy niezwykle dziś cenne doświadczenie obcości
Tyle bodźców Rozmowa z duetem BNNT Muzyka W XX wieku kierunki w sztuce czy kulturze trwały przez dekady. W latach sześćdziesiątych około dwóch lat. A teraz nie ma kierunków, tylko mamy memy. Życie memów trwa dzień, dwa i one znikają. Nasze życie również opiera się na mutacjach, chaosie i nadmiarze. O tym opowiada nowa płyta BNNT
Wszystkie strony świata Michał Pudło Muzyka Edycja „The Dream” była śnieniem, „The End” dojmującym poczuciem kresu, „Interference” zaburzeniem społecznej tkanki. Dopiero jednak „Dislocation” czyni różnicę i oddziela grubą kreską tegoroczną odsłonę krakowskiego Unsoundu od poprzednich
Zmierzch nagrań? Adam Wiedemann / Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Utopia powrotu do „czasu bez nagrań” tylko z pozoru wygląda na niewinny eskapizm, w istocie jest niestety podszyta elitaryzmem: dostęp do muzyki zyskuje w niej garstka wybranych – poeci dialogują na temat tegorocznego Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku