Piosenka złamie ci serce Adam Kruk Film W „Dobrych nieznajomych” mamy do czynienia ze smutkiem innego rodzaju i ciężaru. Tu więcej niż o złamanym serduchu mówi się o złamanych życiorysach całego pokolenia gejów. A może i kilku pokoleń
Poziomki z Doliny Niesamowitości Agnieszka Wolny-Hamkało Literatura „W naszym girlsowym kampie jest wszystkiego po trochu. To takie totalne otwarcie się pod tytułem «My nawet do końca nie wiemy, co robimy». Dajemy sobie przestrzeń na porażkę” – mówią twórczynie kolektywu Girls and Queers to the Front
Dwójnia Rozmowa z Anouk Herman Literatura Moja historia jest związana z ciągłym próbowaniem i poszukiwaniem siebie w języku, sprawdzaniem, w których zaimkach, rzeczownikach, w jakiej ich formie się najbardziej mieszczę – mówi autorze książek „Nigdy nie będziesz szło samo” i „Right into pod tramwaj”
Herstoria miłosnych wierszy Joanna Mąkowska Literatura Kolejne pokolenia poetek mierzą się z tradycją pisania o miłości i próbują rozszczelniać sztywne ramy kanonu, przełamując kulturowe tabu – esej wokół książek „Wszyscy o nas mówią” Patrycji Sikory i „Miłość” Kamili Janiak, wyróżnionej Nagrodą Literacką m.st. Warszawy
Niebezpieczna przestrzeń Bartosz Żurawiecki Film Czy Ozona można uznać za spadkobiercę Fassbindera, skoro tak chętnie do niego nawiązuje, ostatnio w „Peterze von Kant”? Jeśli wziąć pod uwagę queerowe tematy i ukazywanie napięć między dominacją a uległością, to owszem. Ale Fassbinder był ciężki, surowy, śmiertelnie poważny. Tymczasem Ozon jest lekki, francuski, frywolny
Miłość, śmierć, notariusz Rozmowa z Renatą Lis Literatura Uznałyśmy, że opowiadanie o tym, jak żyjemy, o naszych ciałach, o tym, że jesteśmy już niemłode, jest potrzebne. I że może być wyzwalające dla innych. Jesteśmy w tym wolne, opinia zewnętrzna nas nie interesuje. Mamy wywalone – mówi autorka książki „Moja ukochana i ja”
Gdzie, jeśli nie w teatrze? Marta Zdanowska Teatr Kiedy aktor staje na scenie nagi, jego ciało po tranzycji przez chwilę jest rodzajem medium – ciałem, przez które przebija metahistoria, ale też historia wszystkich tych, którzy podjęli prawną i medyczną walkę o korektę płci w Polsce – o nowym spektaklu Rubina i Janiczak
Szkoła po queerowej stronie lustra Karol Sienkiewicz Sztuka Na wystawie Karola Radziszewskiego w Between Bridges w Berlinie musimy się znowu skonfrontować ze szkołą. Szkoła w jego odsłonie okazuje się oczywiście queerowo wyzwalająca
Cienka różowa linia Iwona Kurz Teatr Wkurw przenika te opowieści o świecie pełnym przemocy, pozbawionym czułości dla ciała i kruchego w nim człowieka. To dlatego właśnie ciało i właśnie seksualność stają się odpowiedzią na zło – o dramatach Pawła Soszyńskiego
Rzucenie ciała do walki Zofia Nierodzińska Sztuka Wystawę w Katowicach łączy z tą w Berlinie wyjście poza pole sztuki, edukacyjny i aktywistyczny charakter. Instytucja pełni tu funkcję sojuszniczą, wspierając postulaty grup mniejszościowych
Wieszaliśmy pranie i piliśmy kawę Rozmowa z Nguyễn Quốc Thành Sztuka W Wietnamie na zorganizowanie każdej, nawet najmniejszej wystawy trzeba wystąpić o pozwolenie. Przedstawić komisji szczegółowe dane, zrobić wizualizację 3D, przygotować występ, a nawet zapłacić
Fantastyczne trans J. Szpilka Literatura Zamiast wykorzystywać transpłciowość, aby powiedzieć coś o „ważnych sprawach”, Parker-Chen w „Tej, która stała się słońcem” wykorzystuje historię Chin oraz konwencję literatury fantasy, aby powiedzieć coś o byciu trans