Znowu Donguralesko Piotr Szwed Muzyka Człowiek, który interesuje Gurala szczególnie, najważniejszy bohater jego utworów, Polakiem został wczoraj, przedwczoraj wynalazł koło, a przed miesiącem dotarł do Europy, wcześniej zasiedlał Afrykę i Azję
Fałszywy rap, prawdziwy hajs Magdalena Koryntczyk Muzyka Nie mam za złe twórcom „Całego tego rapu”, że interesują ich zasady rządzące procesami rynkowymi, uroboros podaży i popytu. Ta fascynacja przezierająca spod zmontowanych materiałów mogłaby jednak, zmieniona w krytyczny namysł, posłużyć zbudowaniu zupełnie innej, gorzkiej opowieści
Strach ma wielkie uszy Filip Kalinowski Muzyka Podobnie jak TONFA czy Ziomcy, mosa.tech jest dzieckiem synoskiej szykownej antystylowości. Jednak w przeciwieństwie do nich autorzy „Wojne” są zapatrzeni nie w przeszłość, a w przyszłość
1989: W Końskich wygrywa się koncerty Jakub Knera Muzyka Cała masa ludzi zwraca uwagę na Końskie na plakacie i pyta, gdzie to w ogóle jest. Sprawdza, że to jakieś zadupie dwudziestotysięczne, a tam gra Tarwater, Couch, Łoskot, Ścianka. A ty czujesz dumę
Pokoloruj wbrew instrukcji Filip Kalinowski Muzyka Marcin Kosiorek jest jednym z najstarszych przedstawicieli polskiego środowiska hiphopowego. Na przekór swojej metryce jest też jednym z najświeżej myślących jej reprezentantów. Zapewne dlatego, że zawsze miał swój własny hip-hop
Przypomnimy to panu hurtowo Filip Kalinowski Muzyka Od momentu nadejścia PRO8L3M-u, Hewry i Synów nie było krążka, który oddawałby emocje towarzyszące pionierskiej fazie nadwiślańskiej sceny hiphopowej tak celnie, jak robi to „TRZECIA SZYNA” TONFY
Klasa średnia marzy o gangsterce Dominika Sitnicka Muzyka Odbiorcy PRO8L3M-u są trochę jak incele czytający harlekiny dla przegrywów. Słuchają kawałków, w których z politowaniem mówi się o tym, że zarabiają pięć koła na rękę, ale w zamian dostają zastrzyk adrenaliny i możliwość utożsamienia się z bohaterem, który sączy drinki w RPA
Rentier i reporter Jan Błaszczak Muzyka Podczas gdy Taco Hemingway deklaruje, że warto wsłuchiwać się w historię innych, Łona, Konieczny i Krupa nic nie deklarują – po prostu oddają głos innym
Utopia istnieje Klementyna Szczuka Muzyka Kiedy się słucha „Utopii” Travisa Scotta, trudno przewidzieć, jak rozwinie się dany track i jak będzie brzmiał następny. Album wykracza jeszcze dalej poza ramy trapu niż wymykający im się tylko czasami „Astroworld”
Buszujący w buszu Jan Błaszczak Muzyka Fani woodsa niczym biblijni egzegeci prześcigają się w poszukiwaniu znaczeń zakopanych w jego wersach. Upierałbym się natomiast, że ważniejsze od wyjaśniania metafor stosowanych przez rapera są powody, dla których po nie sięga
Się zmieniło trochę Rozmowa z asthmą Muzyka Ostatecznie to drastyczne doświadczenie sprawiło, że poszedłem dalej. Zostawiłem Kraków, studia, wielu ludzi i przeniosłem się do Gdyni. Wszystko się rozsypało i na końcu zostaliśmy tylko ja i muzyka – mówi raper w przeddzień premiery albumu „nowe życie”
Skąd jesteś? Piotr Kowalczyk Muzyka Dla jednych książka Filipa Kalinowskiego będzie po prostu historią warszawskiej sceny rapowej lub reportażem ze stolicy czasów transformacji ustrojowej. Dla mnie „Niechciani, nielubiani” to opowieść o przemocy – niekoniecznie spektakularnej, za to będącej obowiązkowym elementem egzystencji w Polsce lat 90.