Igrzyska rocznic Rozmowa z Mieczysławem Tomaszewskim Muzyka „Dla mnie Schumann to przede wszystkim autor pieśni – genialny. Jako autor muzyki fortepianowej – znakomity. Choć w tej materii nie dorasta do Chopina, nie mam co do tego wątpliwości” – mówi prof. Mieczysław Tomaszewski
Ostatnie pieśni Pendereckiego Tomasz Cyz Muzyka To wszystko nie znaczy, że Krzysztof Penderecki przestaje pisać muzykę. Przeciwnie. Słuchając „Pieśni zadumy i nostalgii”, mam wrażenie, że kompozytor tak naprawdę pisze operę. „Dziady”
MÓJ CHOPIN: Muzycy i pianiści Rozmowa z Piotrem Wierzbickim Muzyka Chopin jest zawsze w bok od tego, co chciałby sobie dośpiewać wyedukowany na romantycznych wzorach meloman. Spróbujmy zagwizdać Schumanna, Mendelssohna czy Brahmsa, a potem Chopina. Jak w przypadku Prokofiewa czy nawet Bacha – jest cholernie trudno
KONKURS CHOPINOWSKI: I co dalej? Marcin Majchrowski Muzyka Zapewne nie należało oczekiwać werdyktu zadowalającego wszystkich bez wyjątku obserwatorów, ale zdaje się, że nikt, w najśmielszych nawet oczekiwaniach, nie wyobrażał sobie temperatury dyskusji, która rozgorzeje po ogłoszeniu nazwiska zwycięzcy
Niezmęczony Chopinem Rozmowa z Nelsonem Freire Muzyka Chopin nie jest dla wszystkich, nie musi każdemu leżeć. Jest specyficzny, jedyny. Z jednej strony dla młodego nieukształtowanego pianisty może to być pułapka, a z drugiej – punkt wyjścia do rozpoczęcia fascynujących poszukiwań. To trochę jak gra o wszystko
Wystawa „Wizytówka Chopina” Tomasz Cyz Muzyka Wystawa „Wizytówka Chopina” nie tylko pokazuje unikatową, największą na świecie kolekcję autorskich rękopisów Fryderyka Chopina. Nie tylko prezentuje listy kompozytora. Słuchamy też muzyki. Albo omówień i wprowadzeń do wybranych tematów. Ze słuchawkami na uszach
Przed XVI Konkursem Chopinowskim: Uchida, Argerich i Freire Tomasz Cyz Muzyka W Roku Chopinowskim – związanym, przypomnę, z 200. rocznicą urodzin kompozytora – nie może być normalnie: że jeden dzień urodzin, że jeden koncert Marthy Argerich (były już trzy), że jedna ławka, że jedno otwarcie Konkursu Chopinowskiego
„Monbar” po latach Tomasz Cyz Muzyka Dyrygent Łukasz Borowicz konsekwentnie wyciąga z lamusa zapomniane polskie opery. „Zagubiona jaskółka” Laksa, „Rycerze Króla Artura” Bacewicz, „Maria” Statkowskiego… Teraz „Monbar, czyli Flibustierowie” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Dzieło zapomniane na prawie 150 lat
MÓJ CHOPIN: Muzyka zapięta na ostatni guzik Rozmowa z Antonim Liberą Muzyka Staram się unikać mówienia o muzyce w sposób metaforyczny, bo wielokrotnie przekonałem się, że jest to mylące albo bałamutne. Muzyka bliższa matematyce niż poezji, choć działa na nas emocjonalnie
CHOPIN: Według Nelsona Freire Tomasz Cyz Muzyka Freire nie przechodzi obok żadnego nokturnu Chopina obojętnie. Dwadzieścia dzieł słuchanych pod rząd nie stępia wrażliwości – wprost przeciwnie. Apetyt rośnie w miarę słuchania
MÓJ CHOPIN: I Bach Ewa Bieńkowska Muzyka Tylko o dwóch kompozytorach można powiedzieć, że każdy fragment ich utworów jest doskonały, od razu umieszcza się w uchu jak zapowiedź szczęścia – to Chopin i Bach