Sprawiedliwe miejsca Roma Sendyka Sztuka Projekt „Kryjówki” jest pierwszą w większej skali próbą zmierzenia się z materialnością ukrywania: z tym, o czym nie opowiedzieli zbyt wiele ani ratujący, ani ratowani podczas Holokaustu Żydzi
Amerykański koszmar Adam Woźniak Literatura Jeśli ktoś sądzi, że o kulturowej dominacji białego Amerykanina powiedziano już wszystko, to powinien się przyjrzeć węzłowi, który splata Ishbel Szatrawska w „Żywocie i śmierci pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”
Dom z wielką wyrwą Rozmowa z Joanną Rudniańską Literatura Gdybym za każdym razem, idąc ulicą, myślała o tym, co strasznego tu się wydarzyło, to przecież zwariowałabym – mówi laureatka tytułu warszawskiej twórczyni
Sytuacja pokusy Monika Ochędowska Literatura „Dodatkowa dusza” Wioletty Grzegorzewskiej nie jest ani kadyszem za zmarłych, ani apologią świata sprzed Zagłady. To raczej próba sprawozdawczego zachowania jednostkowego sensu
Zagraj to jeszcze raz Maciej Libich Literatura W „Talicie” Pawła Huellego fakty mieszają się ze zmyśleniem, ale nie umniejsza to ich prawdziwości. Postaci stworzone na potrzeby opowieści z równym powodzeniem mogą świadczyć o rzeczywistych zbrodniach
Próba zamknięcia Rozmowa z Mikołajem Grynbergiem Literatura Nie da się zrozumieć, jak z osobna zostało zabitych sześć milionów ludzi. I nie da się skonfrontować ze smutkiem, który po nich pozostał. Powoli zaczynam rozumieć, że może to, co robię, to sposób przeżywania żałoby – mówi autor „Poufnego”
Pływanie w pustym basenie Katarzyna Niedurny Teatr W najnowszym spektaklu Janiczak i Rubin analizują strategię hitlerowskiej propagandy. Postaci zakorzenione są w rzeczywistości, jednak na scenie zostają przedstawione sztucznie i fasadowo
ARTYSTKA W ARCHIWUM: Poruszone widzenie Rozmowa z Luizą Nader Sztuka Bez zadania pytań o Zagładę, o jej wizualne ślady i świadectwa, o reakcje polskich artystów i artystek, o jej następstwa dokonujemy „wielkiego retuszu” historii sztuki w Polsce – mówi autorka „Afektu Strzemińskiego”
Dwuportret rodzinny Henryk Grynberg Literatura „Czy możliwe jest prawdziwe ocalenie z Holokaustu?”. Nie jest możliwe, lecz nie zgadzam się z przesadną retoryką Wiesela: „Żyję, a więc jestem winien” – recenzja książki Moniki Sznajdermann
Przewodnik po kłamstwie Henryk Grynberg Obyczaje Dobre było jednym z najbardziej żydowskich miasteczek, w którym mieszkało sto żydowskich rodzin i mało kto inny. Wymazanie zgładzonych Żydów z mapy miejscowej pamięci jest oczywistym kłamstwem historycznym. Zniewaga ta ukazała się w sześciu tysiącach egzemplarzy nakładem Urzędu Gminy Dobre
Półżywy pamiętnik Henryk Grynberg Literatura On sam nie jest ładny. Ma za długi nos i za wąskie czoło, zapadnięte policzki i za duże okulary, tak wyglądałby mały Kafka, gdyby nosił okulary
„Tu spoczniecie”. Muzeum Polin Iwona Kurz Sztuka Efekt prac zespołu jest imponujący, trudno nie dostrzec rozmachu wystawy i nie docenić masy informacji, których dostarcza. Budzi jednak wiele pytań i wątpliwości. Nie, nie o właściwy obraz polskiego antysemityzmu