Próżny trud Aleksander Borszowski Media „Void Stranger”, gra z początku oparta na prostych zagadkach logicznych, z każdą godziną staje się czymś więcej. Cykl radości, frustracji i zaskoczeń wynikających z odkrywania kolejnych warstw tej łamigłówki to sedno całego doświadczenia
Odzyskać żałobę, odzyskać rzekę Justyna Drath Ziemia Rozpacz po Odrze, współczucie dla cierpiących istot, eksponowanie bólu na pewno nie jest procesem wygodnym, nie mamy tu oswojonych i znajomych form. Potrzebujemy skonstruowania tych obrzędów na nowo
Ból samoistny Bartosz Sadulski Literatura To Mangueliański ideał: spłonąć razem z własną biblioteką, nigdy nie zaznać straty księgozbioru. W „Pożegnaniu z biblioteką” Manguel pisze, że biblioteki określały jego świadomość, składały się na to, kim jest, były azylem i jego odbiciem
Banał straszniejszy niż śmierć Darek Arest Literatura W „Wyjątkowych chwilach ze sztucznymi brawami” Gipi podróżuje przez własną twórczość, czasoprzestrzeń i gatunki. I tworzy intymną wariację na temat „2001: Odysei kosmicznej”
Wielkie pustki Adam Woźniak Literatura Tematem „Czarnolasu” jest utrata. Autorce udało się z nim wytrzymać przez 88 stron. Może to właśnie w sam raz? Na książce znać ślady walki. Samotne zdania sprawiają wrażenie wyrwanych pustce
Planeta na kozetce Rozmowa z Magdaleną Budziszewską Ziemia Zmiana klimatu ogromnie nakręca nierówności, a one już teraz są skandaliczne. Ja rozumiem, że ciągle zgłasza pan lęk. Ponieważ człowiek, który myśli, prędzej czy później dojdzie do wniosku, że to, co się dzieje z klimatem, jest potworne, ma prawo odczuwać silne emocje
Próba zamknięcia Rozmowa z Mikołajem Grynbergiem Literatura Nie da się zrozumieć, jak z osobna zostało zabitych sześć milionów ludzi. I nie da się skonfrontować ze smutkiem, który po nich pozostał. Powoli zaczynam rozumieć, że może to, co robię, to sposób przeżywania żałoby – mówi autor „Poufnego”
Troska o żywych Agnieszka Jakimiak Film „Outsider” jest najmocniejszy właśnie w tych momentach, w których na bok możemy odsunąć rozważania o metafizyce i spirytyzmie, a paranormalne zjawiska nie dominują w przestrzeni gry
Nie wszystko o mojej matce Łukasz Najder Obyczaje „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy to przejmująca książka o tym, że po wszystkim nie zostaje nazbyt wiele, choć może się wydawać, że wspólne doświadczenia, ta sama krew i mieszkanie wypełnione przedmiotami gwarantują jakaś solidną formę trwania po śmierci
Po katastrofie Paweł Kozioł Literatura W poemacie „Nie” Konrad Góra przekonuje, że jeśli świat uznamy za globalną wioskę, to każda śmierć jest śmiercią w sąsiedztwie. I dedykuje go ofiarom katastrofy budowlanej w Bangladeszu
Album wyjątkowych zdjęć Jakub Socha Film Trier, tak jak w swoich poprzednich filmach, „Reprise” i „Oslo, 31 sierpnia”, znów bierze się za trudne sprawy i znów wszystko to, co boli i wszystko, co niewygodne staje się w jego rękach równie niewiarygodne, co nieznośne
Kłącze smoleńskie Małgorzata Dziewulska Teatr Desant Antygony i Hamleta, radykalny gest Kosińskiego, oddala w jego „Teatrach Polskich. Roku katastrofy” siłę mechanizmów politycznych. Może jednak więcej dałaby mu analogia do „Zemsty”?