GMINA CENTRUM: Odgraniczenie Adam Lipszyc Felietony Dzięki odgraniczeniu możemy trwać w poczuciu, że przestrzeń, w której żyjemy, właściwie z niczym nie graniczy. Gdy się odgraniczymy, nie widać już nawet granicy
Braterstwo dla pokoju Jan Błaszczak Muzyka „Od razu mnie przyciągał, bo widać, że to jest człowiek oddany sztuce” – wspomina gitarzysta Raphael Rogiński. „Zaskoczy nas jeszcze nie raz, ponieważ jest człowiekiem niezwykłym” – nie ma wątpliwości reżyserka Maja Kleczewska. Przed państwem Mamadou „Góo” Bâ
Serce świata Max Cegielski Literatura V.S. Naipaul, Abdulrazak Gurnah i Marlon James reprezentują kolejne pokolenia twórców literatury postkolonialnej i jej przemiany
Niestygnąca zimna wojna Kateryna Botanova Obyczaje Wole Soyinka wzywa Afrykę do przełamania odwiecznej roli ofiary, wyobrażonej odrębności. A to dlatego, że mimo oczywistej potrzeby wysuwania na pierwszy plan własnych potrzeb i interesów nie da się uciec przed światową historią. Ona nie dzieje się gdzie indziej, ona dzieje się wszędzie
Вічногаряча холодна війна Катерина Ботанова Україна Африка і досі вибирає жити у Холодній війні, у чорно-білому світі, де Радянський Союз, тобто сучасна Росія, є єдиною альтернативою і єдиним стримуючим чинником «імперії зла» та глобального екстрактивного капіталізму — США
Buszujący w buszu Jan Błaszczak Muzyka Fani woodsa niczym biblijni egzegeci prześcigają się w poszukiwaniu znaczeń zakopanych w jego wersach. Upierałbym się natomiast, że ważniejsze od wyjaśniania metafor stosowanych przez rapera są powody, dla których po nie sięga
Gitary z Sahary Michał Wieczorek Muzyka Gdzie bije teraz serce muzyki gitarowej? Pewnie powiecie, że w Wielkiej Brytanii, gdzie kwitnie postpunk pod postacią: Black Country, New Road, Squid czy Black Midi. Prawdziwa rewolucja dzieje się jednak gdzie indziej. Na Saharze i w Sahelu. Na potańcówkach, ogniskach i weselach
Wejście ducha w człowieka Rozmowa z Łukaszem Kumorem Muzyka Do worka muzyki tradycyjnej wrzuca się wszystko, co podobno nie jest współczesne – mimo że jest grane dziś. Większość tego, co powstaje w krajach globalnego Południa. Interesuje mnie właśnie ta marginalizacja kultur muzycznych – mówi założyciel wydawnictwa JuJu Sounds
Gambia jest wszędzie Przemysław Wielgosz Film Wyróżniony na Afrykamerze film Gosi Juszczak pt. „Stolen Fish. Kiedy zabraknie ryb” nie tylko dotyka istotnego wymiaru globalnego kapitalizmu w najnowszym wydaniu, ale i konsekwentnie oddaje głos tym, którzy ponoszą największe koszty jego ekspansji
Porażka tłumacza Paweł Mościcki Obyczaje Film Markusa Öhrna „Bergman w Ugandzie” zagadkę przekładu przemyca już w tytule. Co może mieć wspólnego szwedzki mistrz kina artystycznego z krajem we wschodniej Afryce?
Flashbacki mięszańca Rafał Księżyk Literatura „Afrykańskie korzenie UFO” Anthony’ego Josepha ukazały się w przededniu globalnego boomu na afrofuturyzm, jednak autor zdołał wychwycić symptomy nowej mody i zawczasu zawadiacko ją poprzedrzeźniać
Potężna stopa Krzysztof Krześnicki Muzyka Serce południowoafrykańskiej muzyki elektronicznej bije obecnie w Durbanie, gdzie narodził się styl gqom – odarty, aż do samego rytmicznego szkieletu, z wszelkich ozdobników