Notatki z równoległego świata Klara Cykorz Film W pokazywaniu cielesności animacja bije filmy aktorskie na łeb na szyję. To w animacjach ciała oddychają, wibrują, mogą być dziwne, zmienne, szalone, a ich seksualność wykracza poza konkretny typ cielesny – relacja z Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych
Koniec historii Monika Ochędowska Literatura Przebłyski, których doświadcza bohaterka „Końca”, są typowe dla zespołu stresu pourazowego. Hermanowicz zrobiła tutaj coś, co rzadko się jednak udaje w nowej polskiej prozie – skonstruowała idiom doskonale odpowiadający opowiadanej historii
Kocha, nie kocha Paulina Małochleb Literatura Bohaterka „Hotelu ZNP” zderza się z kolejnymi mężczyznami swojego życia. Izabela Tadra odwraca tradycyjną perspektywę powieści feministycznych i pokazuje postać wyprodukowaną przez praktyki patriarchatu
Motyl i prochowiec Monika Ochędowska Literatura Nie jest pewne, czy w „Strużkach” Marii Halber da się znaleźć cokolwiek, co posuwałoby jej postaci, a za nimi czytelniczki, choćby krok naprzód względem starszej o trzy dekady „Panny Nikt” Tomka Tryzny
Poniewczasie Adam Woźniak Literatura W „Misterium” Marcina Oskara Czarnika historia świeżo upieczonego mieszczucha wałęsającego się po wielkopostno-homerowskim uniwersum jest na tyle pokręcona formalnie, że pierwsze objawy znużenia pojawiają się później, niż można by przypuszczać
Milcząca wieszczka Magdalena Kargul Literatura „Borys albo jeden dzień lata” Małgorzaty I. Niemczyńskiej ma rzadką w książkach debiutanckich przemyślaną strukturę. Jednak daleko posunięta umowność świata przedstawionego nie zostaje tu zrównoważona drugim niezbędnym elementem
Grzebalnik Olga Wróbel Literatura Bohater „Nieuzasadnionego poczucia szczęścia” Tomasza Tyczyńskiego jest w nieustannym ruchu. Ale to żaden wyścig. Spieszyć się już nawet nie powinien, bo niechcący mógłby za szybko dotrzeć do celu
Bez pretensji Antonina Tosiek Literatura „Wniebogłos” Aleksandry Tarnowskiej to powieść absurdalnie wręcz niedzisiejsza. Spokojna, nieskomplikowana, nie stara się na siłę przypodobać ani wdzięczyć
Żywoty świńtych Igor Kierkosz Literatura „Objawienie Bogini-Świni” Marcina Czuba da się czytać jak zaangażowany politycznie wybryk literackiego trickstera – drażniący i kontrowersyjny, ale nie zbyt kuglarski
Jak po sznurku Monika Ochędowska Literatura W „Zgubie”, debiutanckiej powieści Natalii Szostak, rodzina nuklearna okazuje się nadrzędną wartością, a jej rozpad zostaje skrytykowany z dość konserwatywnych pozycji
Żaba w Człowieczku Adam Woźniak Literatura W „Łapokalipsie”, debiucie Tomasza Jana Ostrowskiego, pisarska robota polega na przenoszeniu codzienności przeciętnego Europejczyka do świata borsuków, sów i jeleni. ONZ staje się Organizacją Lasów Zjednoczonych, a puchaci urzędnicy piszą dekrety na liściach
Niby coś Agnieszka Budnik Literatura Jeśli „Oto ciało moje” Aleksandry Pakieły ma być próbą odsłonięcia przyczyn bulimii, to zwyczajnie rozczarowuje. Jest jednak wyraźna granica między konfesyjną opowieścią o borykaniu się z chorobą a powieścią na ten temat