Kino to język Rozmowa z Anh Hung Tranem Film Nie ćwiczę wcześniej z aktorami. Dopiero na planie decyduję, jak chcę daną scenę nakręcić. Wszystko jest improwizowane – rozmowa z reżyserem „Zapachu zielonej papai”, „Rykszarza” i „Bulionu i innych namiętności”, który właśnie wchodzi do polskich kin
Wersja instrumentalna Klara Cykorz Film „Anatomia upadku” Justine Triet jest kryminałem i dramatem sądowym, a właściwie szczególną jego odmianą, z oskarżoną kobietą w centrum akcji. Reżyserka i jej współscenarzysta Arthur Harari wyciskają gatunek jak cytrynę
Ulga Agnieszka Jakimiak Film „Zdarzyło się” Audrey Diwan na podstawie książki Ernaux wrzuca widzki w oko cyklonu doświadczenia. Największą siłą filmu jest jego bezkompromisowość. Sprawa jest prosta: kobieta chce przerwać swoją ciążę
Mimikra Jakub Socha Film Prekariat jest pokazywany w „Między dwoma światami” bezpretensjonalnie i bez egzaltacji. Ludzie wydają się bez wyjątku mili i sympatyczni, zachowują się naturalnie
Ćwiczenia z dramaturgii Klara Cykorz Film „Mała mama” niepostrzeżenie łamie zasady klasycznego budowania napięcia, podcina momenty domyślnie kulminacyjne. Operuje porażającą prostotą, wyjętą spod dyktatury gatunków: jest filmem o podróży w czasie
Zasiadka Jakub Socha Film Sposób kadrowania, operowania światłem każe widzieć w „Duchu śniegów” rzecz, że tak powiem, artystyczną, ale podbicie obrazu pseudofilozoficznym monologiem sprawia, że całość wiele traci
Radykalne gesty Piotr Mirski Film „Titane” jest fantazją o życiu po bandzie, obfitującym w przeróżne transgresje. A także o wysoce specyficznej rodzinie, sfingowanej, lecz dziwnie prawdziwej. Ducournau chlusta wątkami i tematami, tworząc abstrakcyjną plamę, którą najlepiej potraktować na zasadzie testu Rorschacha
Wielkie nic Bartosz Żurawiecki Film Kto chce znowu poczuć się naprawdę jak w kinie, ten powinien zaliczyć film Caraxa. I nie zadawać pytań, o czym to właściwie jest
Co złego widzimy w ciele Jakub Wencel Film Dla bohaterek „Gwiazdeczek” maszyna seksualizacji to element wymykającej się spod kontroli fantazji, niemogąca doczekać się realizacji obietnica, której spełnienie starają się przedwcześnie sprowokować
Wszystkie oczy na Montfermeil Marcin Stachowicz Film „Nędznicy” to wielka wojna o widzialność. Jedna strona konfliktu ma drony i smartfony, które na dłuższą metę mogą powściągnąć brutalność policji. Druga posiada monopol na użycie siły fizycznej, którą wykorzystuje szczególnie gorliwie przeciwko ekranom i obiektywom
Dreyfus, Polański i Chinatown Jakub Majmurek Film Kiedy Polański przestanie kojarzyć się z ciągle istniejącymi nierównowagami władzy i przywileju między płciami, o „Oficerze i szpiegu” i jego innych dziełach będziemy mogli podyskutować po prostu jak o ważnych filmach
Wolność, równość, siostrzeństwo Marta Bałaga Film Bez względu na wszystko i tak cieszę się, że żyję teraz, w 2019 roku. Nie powtarzamy tego wystarczająco często – mówi autorka nagrodzonego w Cannes „Portretu z kobietą w ogniu”