Bestia w salonie Agnieszka Graff Literatura W zbiorze opowiadań „Człowiekowi na spotkanie” Jamesa Baldwina pacjentką jest Ameryka, śmiertelnie chora na rasizm i szukająca ratunku dokładnie tam, gdzie na pewno go nie odnajdzie, czyli w liberalnych kliszach o różnorodności i uniwersalnym wymiarze ludzkiego doświadczenia
Dźwięk odbijanej piłeczki Monika Ochędowska Literatura Nominowana w zeszłym roku do Nagrody Bookera powieść Chetny Maroo „Western Lane” to niezwykle subtelna powieść coming of age, ale również powieść drogi, tyle że zamiast tradycyjnej wędrówki mamy tu setki tysięcy kroków na jednym kawałku podłogi
Kierunki nieznane Maciej Jakubowiak Literatura Może jedni potrzebują długich meandrujących zdań, a drudzy żołnierskich słów? Jedni historii bez puent, drudzy ilustracji problemów? A może nie chodzi o to, kto tego potrzebuje, tylko kiedy? – esej o książkach Helen Garner, Ali Smith, George’a Saundersa i Amandy Svennson
Do dna nocy J. Szpilka Literatura Leila Mottley swoją debiutancką powieść, nominowane do Bookera „Ślady nocy”, zadedykowała „dziewczynom z Oakland”. Uczyniła to nie po to, aby podkreślić ich cierpienie, ale raczej żeby pokazać, że jednak żyją
Przeleciały komety Magdalena Nowicka-Franczak Literatura Na chwilę rozświetlili niebo. Awangardowa Woolf? Nowy Hemingway? Zgaśli za szybko, żeby szumne porównania miały większy sens. Ważne, że byli. Powieść „Berg” Ann Quin i opowiadania Breece’a D’J Pancake’a ukazały się pierwszy raz po polsku
Delikatna sprawa Igor Kierkosz Literatura „Przerzut” Phila Klaya, zbiór opowiadań o wojnach w Iraku i Afganistanie, to przede wszystkim ekstrakt z normy językowej kształtującej się w nienormalnych warunkach
Rzekomo trudna rzecz, którą chciałbym natychmiast powtórzyć Bartosz Sadulski Literatura Gargantuicznego kolosa Davida Fostera Wallace’a, liczącego w polskim przekładzie 1132 strony z posłowiem, czyta się całkiem normalnie, od lewej do prawej i w dół
Traktat logiczno-apokaliptyczny Michał Tabaczyński Literatura Najistotniejszym elementem „Kochanki Wittgensteina” jest zdanie Davida Marksona. Nie jakieś konkretne zdanie ani nawet nie każde zdanie powieści, ale raczej zdanie jako takie. Ilu pisarzy mówi nam, że ich powieść jest złożona ze zdań? Ilu ma taką odwagę?
Trans i pół kłamstwa J. Szpilka Literatura „Trans i pół, bejbi” Torrey Peters to mistrzowsko napisane czytadło, na przemian wyciskające łzy i śmiech, wzruszające i głęboko złośliwe. Ale siła tej powieści tkwi gdzie indziej: do melodramatycznych rozterek klasy średniej dopuszcza również trans dziewczyny
Umieć w kamp Agnieszka Wolny-Hamkało Literatura „Gniazdko dudków” to inna cywilizacja. Zestawienie czterech nazwisk autorów i tłumaczy jest ekscytujące i może powstrzymać recenzentów przed lekkomyślnym, uzurpacyjnym „niekoniecznie”
Ani kroku wstecz Bartosz Sadulski Literatura W „Centrali Europa” Vollmann szuka pierwiastka ludzkiego w życiorysach doszczętnie przeczesanych i przeoranych. I usiłuje dać, być może po raz ostatni, głos zmarłym, którzy stali się ikonami, pomnikami bądź kupką popiołu, szkieletem pochowanym na skraju lasu
Trywialne iluminacje Agata Pyzik Literatura „Tęsknota za lepszym światem” najlepiej pokazuje skalę możliwości Ottessy Moshfegh – zaskakujące zaangażowanie ciała, wchłaniania i wydalania, rozkładu, starzenia się, fizjologii i struktury ludzkiego pragnienia, które rzadko wygląda estetycznie