To wszystko tam jest Rozmowa z Lankum Muzyka Ludzie często mówią, że muzyka irlandzka jest mroczna, a ona po prostu potrafi oddać całą skalę naszych emocji, opisać każde nasze doświadczenie. Nie skupia się jakoś szczególnie na ciemnej stronie naszej egzystencji, ale nie jest na nią głucha
Rok relaksu i odpoczynku od myślenia Dominika Janik Muzyka Na albumie „Sentir que no sabes” Mabe Fratti po raz pierwszy poszła tak śmiało w ślady Arthura Russella, sięgając po mikrodawki popu i jednocześnie je dekonstruując
Drony z Teheranu Michał Wieczorek Muzyka Sytuacja sceny muzyki eksperymentalnej w Iranie jest taka, że ona już właściwie nie istnieje. Ostatnie trzy lata wzmocnionej państwowej cenzury i presji ekonomicznej wykończyły nas. Muzycy albo wyemigrowali, albo przestali grać, albo myślą o emigracji
Przesuwanie ściany Bartosz Nowicki Muzyka Przeskok z jednej nowej płyty Lotto do drugiej może wywołać szok. Bo jeśli „Axolotl” jest zgiełkliwym mechanizmem powtórzeń, to „Summer” wydaje się jego przeciwieństwem, wersją unplugged
Zmysłowy porządek rzeczy Dominika Janik Muzyka Lucrecia Dalt i Loraine James napisały muzykę, która przenika przez ściany. „¡Ay!” i „Building Something Beautiful For Myself” to rzeczy konceptualne, wcielające w życie bystrą myśl i poprowadzone konsekwentnie do samego końca
Miłość i grzyby Dominika Janik Muzyka Björk podjęła temat, który zajmuje ugruntowaną pozycję w zbiorowej świadomości. O grzybach rozprawia się zarówno w centrach koncepcyjnych NASA, w klinikach wspierających walkę z depresją, jak i w dokumentach Netflixa
Zamek z ośmioma komnatami Dominika Janik Muzyka „Spirit Exit” daje wgląd w praktykę Barbieri, nieustającą naukę poskramiania ,,dzikich bestii”, dostrajania biegunów i eliminowania entropii
Performans i procesja Jakub Knera Muzyka Artyści i artystki sztuk wizualnych, którzy biorą się za tworzenie muzyki, często robią to na własnych warunkach. Nie myślą w kategoriach piosenki, kompozycji, tylko na przykład sound-artu albo performansu. Ważniejszy jest dla nich gest twórczy niż perfekcyjne wykonanie
Ośmieliłam się Rozmowa z Agą Ujmą Muzyka W indonezyjskiej muzyce nic nie jest zabronione, nie ma żadnych faux pas. Nie możesz nikogo obrazić tym, jak grasz. Jasne, coś się może nie spodobać ze względów estetycznych, ale nigdy nie słyszałam oskarżeń o szarganie czy sprzeniewierzenie się tradycji
Bębny i rytuały Rozmowa z Hubertem Zemlerem Muzyka Nawet gdy improwizuję, myślę dużą formą, długim odcinkiem czasowym. Lubię siebie i publiczność wciągnąć w jakąś historię. Siadam w danym miejscu, jednoczę się z nim, dostosowuję się do tego, co mnie otacza, do ludzi, nastroju i akustyki
Gwiżdże i świszczy Rozmowa z Tadeuszem Sudnikiem Muzyka Gdy zabieram się za odszumianie starych nagrań, znajduję warstwy ukrytych dźwięków. Wszystko zaczyna żyć inaczej. Przy oczyszczaniu trzeba uważać, żeby niczego nie zgubić