Dosyć tego nowego Maciej Jakubowiak Literatura Jeśli mamy dziś kłopot z przymusem nowości, to dlatego, że nie pozwala nam się powtarzać. Tymczasem problemy, z którymi zderzamy się w ostatnich latach, uparcie nie chcą być innowacyjne
Mobilizowanie społecznej wyobraźni Anka Herbut Obyczaje Format zgromadzenia publicznego umożliwia (choć nie zapewnia!) wytworzenie tymczasowej wspólnoty, w której ciała funkcjonują jedno obok drugiego, mają wspólny cel i mogą aktywnie współtworzyć tymczasowe społeczne choreografie
Ekologie współpracy Piotr Fortuna Media Grupy to dziś najsprawniejsze organy stetryczałego Facebooka. Są jego najbardziej tętniącą życiem, a zarazem najmniej widoczną częścią
WRAŻLIWOŚCI: Literatura zaangażowania Maciej Jakubowiak Literatura Jak się nie krzyczy na protestach, to zbiera się ciuchy, gotuje zupy, szyje maseczki, ustawia przelewy, podpisuje petycje. Nic dziwnego, że pojawił się inny styl robienia literatury, spleciony ze zmianami, jakie zaszły w naszych gardłach i nogach
PODKAST DELFIN W MALINACH DELFIN W MALINACH (odc. 15): Sztuka i protest w Białorusi Rozmowa z ANTONINĄ STEBUR I ALIAXEYEM TALSTOU Obyczaje Sztuka niezależna nadal w Białorusi istnieje, tyle że niekoniecznie na widoku. Odcinek o trosce, nowych zadaniach dla pracowników kultury i powracających dylematach wokół sensowności sztuki, która próbuje dokonać zmian
Kiedy współczesność staje się teatrem Andrei Zavalei Teatr Co mają począć artyści, jak się zachować, jak tworzyć w sytuacji, kiedy każdego dnia na ich oczach rozgrywa się niemożliwe? Kiedy świat wkoło staje się sceną, teatr przestaje mieć rację bytu
Ruch uliczny Anka Herbut Teatr Taniec w przestrzeni publicznej jest gestem fizycznej ingerencji w tkankę miejską i tkankę społeczną. Zostawia w nich ślady ciał, które przynajmniej tymczasowo ją zajmują i zmieniają jej charakter
Na opak Rozmowa z Maximem Sarychauem Sztuka Od dawna coś wisiało w powietrzu, coś przeczuwaliśmy. Właściwie zawsze towarzyszył nam strach. Choć pozornie miasto funkcjonowało normalnie, rozwijały się instytucje kultury, życie toczyło się zwykłym torem
Niepewność, zależność, troska Antonina Stebur Obyczaje Troska okazuje się dziś ważnym pojęciem, które pozwala zrozumieć nie tylko protesty w Białorusi, ale i szereg ruchów protestacyjnych, które przetaczają się przez cały świat
Jeden tekst Dmitry Strocev Literatura Nielegitymizowane władze rozpędzają się w okrucieństwie, ale nie przywrócą już lojalności narodu. Społeczeństwo nie oniemiało z bólu, oddycha pełną piersią – opowieść o białoruskiej poezji minionego roku
Terytorium przetrwania Tania Arcimovich Teatr Wiktoria Kowal zaczęła pisać „Pół roku” prawie od razu po wyjściu z więzienia, po swojej drugiej odsiadce z symbolicznego dla Białorusinów artykułu 23.34. Wiktoria Kowal to pseudonim. Anonimowość stała się znakiem czasu
Sztuka i protest Aliaxey Talstou Sztuka Tysiące osób bez żadnego doświadczenia artystycznego walczyło o zmiany na ulicach całej Białorusi, posługując się językiem sztuki. Co politycznie zaangażowana sztuka może zrobić w momencie masowego zrywu obywateli? Jak artyści odnaleźli się wobec napięcia pomiędzy działaniem a reprezentacją?