Antonina Stebur przywołuje pewną znamienną sytuację:
Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej w Białorusi, instytucja rządowa, rokrocznie kupuje dzieła sztuki do swojej kolekcji, ale nikt nie wie, co kupuje. Wiemy natomiast o wysokim poziomie korupcji. Nie mamy żadnych dowodów, bo nikt nic nie wie, wszystko jest zamknięte. Aliaxey wysłał im list, w którym jako obywatel Białorusi prosi o informację, jakie prace zakupili w poprzednim roku. Oczywiście list ten doprowadził do procesu sądowego, dzięki któremu wiemy, że najbardziej zamkniętą instytucją w Białorusi jest Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej.
O sztuce podczas protestów i nie tylko rozmawiamy z dwójką autorów specjalnego numeru „Dwutygodnika” o niezależnej kulturze białoruskiej. Znalazły się w nim wyłącznie teksty białoruskich autorek i autorów przełożone na język polski. Antonina Stebur napisała tekst o trosce, docenieniu kruchości. Aliaxey Talstou w swoim eseju zadał pytanie, co politycznie zaangażowana sztuka może zrobić w momencie masowego zrywu obywateli.
Do czytania, oglądania, odwiedzenia
- Aliaxey Talstou o tym, jak sztuka stała się elementem białoruskich protestów i co to dla niej znaczy
- Antonina Stebur o budowanych oddolnie mechanizmach troski i o tym, co łączy białoruskie protesty z globalnymi niepokojami
- Pavel Niakhayeu wyjaśnia rolę muzyki w białoruskich protestach i opowiada o upartym trwaniu sceny niezależnej
- Anna Karpenko opowiada o istnieniu i nieistnieniu niezależnych instytucji sztuki w Białorusi
- Vera Zalutskaya rozmawia z Maximem Sarychauem o tym, jak sztuka reagowała na wcześniejsze kryzysy uchodźcze na granicy polsko-białoruskiej
- Olga Bubich rozmawia z Alą Savashevich o kobiecej solidarności stojącej za białoruskimi protestami
- Tania Arcimovich analizuje dramat „Pół roku” Wiktorii Kowal i metody odzyskiwania autonomii protestujących ciał
- Dmitry Strocev przywołuje głosy białoruskiej poezji w reakcji na przemoc władzy
- Zapis debaty online „Wzmacniacz krzyku. Sztuka białoruska w czasach protestu” (Vitali Alekseenok, Tania Arcimovicz, Kacper Sienicki, Monika Szewczyk, prowadzenie: Lena Prents)
- W 2011 roku Maria Poprzęcka odwiedziła Białoruś, a następnie wysłała nam tę widokówkę.
-
Volia Chajkouskaya, producentka i reżyserka, mówiła nam w 2020 roku:
Delfin w malinach
Brzmi znajomo? Nazwa naszego kolejnego po „Odbiorniku” podkastu to nawiązanie do książki „Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady”, wydanej w 2017 roku przez Wydawnictwo Czarne we współpracy z „Dwutygodnikiem”. Nasi autorzy pisali wówczas o bogactwie, radościach, smutkach poprzedniej dekady: przeprowadzce na Facebooka, hipsterrealizmie w kinie polskim, vaporwave, bece jako źródle udręki i uciechy, wysypie memów, GIF-ów i sucharów czy modzie na bieganie. Dziś wraz z naszymi autorami i rozmówcami przyglądamy się nowej dekadzie i słuchamy, co widzą.
Jak słuchać podkastu?
Wejdź na stronę dwutygodnik.com i słuchaj podkastu bezpośrednio z przeglądarki, włączając player Soundcloud.
Subskrybuj w swojej ulubionej aplikacji albo przez kanał RSS:
Lub wyszukaj w katalogu podkastów „Delfin w malinach – podkast magazynu dwutygodnik.com”.
Muzyka, dźwięki i głosy
Utwór „White Lotus” Kevina MacLeoda na licencji https://filmmusic.io/standard-license
Dźwięki z bazy freesound.org i Agnieszka Słodownik
Lektorka – Maria Maj
Opublikowano w ramach linii projektowej „RAZAM-RAZEM-ZUZAM” z przekazywanych przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.
Projekt dofinansowany przez: