Koniec świata Jakub Socha Film „Zostaw świat za sobą” to film nad wyraz leniwy jak na temat, który podejmuje. Ale też grający dziwnym podskórnym napięciem, delikatnie pulsującą paranoją
Najciaśniejsze miasto świata Rozmowa z Danielem Odiją i Wojciechem Stefańcem Literatura „Bardo” opowiada o gwałtownym wzroście ludzkiej populacji. O naszej kondycji we współczesności i w niedalekiej przyszłości. A symbolika czerpie z cyberpunku, noir, gotyku, retro, przemieszanych z filozofią i teologią – mówią twórcy komiksu, laureaci Nagrody Literackiej m.st. Warszawy
Raporty z alei tornad Piotr Sadzik Literatura Pisanie w obliczu końca świata stało się jedną z najwyrazistszych tendencji polskiej prozy. Na apokalipsy zapanowała koniunktura, ale literatura odpowiada też na nasze narastające lęki i poczucie stałej już niepewności
Na grzyby Jakub Popielecki Literatura „Fungae” jest komiksowym grzybem atomowym, skłębioną chmurą czarnowidztwa. Komiks Wojtka Wawszczyka i Tomasza Leśniaka można czytać jako powiastkę filozoficzną, z tym że to filozofia bliska sedna wątpliwości – czyli nagiego strachu
Grzyby i ludzie Marcin Stachowicz Film w „The Last of Us” strach przed niesamowitym ustępuje w wielu miejscach głębokiej fascynacji. Skoro grzyb jest influencerem, może być też sprawnym nauczycielem innych sposobów przetrwania
Traktat logiczno-apokaliptyczny Michał Tabaczyński Literatura Najistotniejszym elementem „Kochanki Wittgensteina” jest zdanie Davida Marksona. Nie jakieś konkretne zdanie ani nawet nie każde zdanie powieści, ale raczej zdanie jako takie. Ilu pisarzy mówi nam, że ich powieść jest złożona ze zdań? Ilu ma taką odwagę?
Jej pół życia Aleksander Borszowski Media „G String” – autorska totalna modyfikacja „Half-Life’a 2” – opowiada o rozpaczliwych próbach przetrwania zwykłej kobiety w świecie, którego czas nieuchronnie dobiega końca
Apokalipsa instant Rozmowa z Lechem M. Nijakowskim Obyczaje Koronawirus wyparł zaskakująco łatwo myślenie o katastrofie klimatycznej. Popyt na opowieści o końcu świata nie oznacza głębokiego przewartościowania postawy wobec ludzkości i jej losu – mówi autor książki „Świat po apokalipsie”
Rodzina człowiecza 2034 Iwona Kurz Film Serial „Rok za rokiem” przekonuje, że właściwym zagrożeniem nie jest koniec świata (w końcu nic po nim nie będzie), ale życie w świecie końca
Muzyka czasów potopu Rozmowa z Richardem Pinhasem Muzyka Największą inspiracją był dla mnie Bach. Bach, Wagner, Scarlatti. I Hendrix, jeśli chodzi o gitarę. Widziałem Hendrixa kilkakrotnie, w połowie lat 60., bo regularnie jeździłem do Londynu. Jeśli zapytasz mnie, jaką gram muzykę, powiem, że gram rock'n'rolla
Haneke o końcu świata Krzysztof Świrek Film Poczucie końca nie opuszcza filmowców, szczególnie tych, którzy mają ambicję uchwycenia w rzeczywistości czegoś symptomatycznego. Należy do nich Michael Haneke – twórca, którego skłonność do diagnozowania chorób współczesności sytuuje się gdzieś na granicy między genialnym szóstym zmysłem a natręctwem
Nalot na Halberstadt Alexander Kluge Literatura Dla pani Schrader, doświadczonej specjalistki, nie istniał żaden wyobrażalny wstrząs zdolny naruszyć podział popołudnia na cztery stałe projekcje – przedpremierowe fragmenty książki o bombardowaniu niemieckiego miasta