Poczujemy to za ciebie Michał R. Wiśniewski Media Mój ulubiony gatunek internetowej twórczości to ludzie udający przed kamerą, że się czymś ekscytują – trailerem, finałem serialu, zmyśloną historyjką z reddita; zawodowi feelersi w świecie wypranym z feelsów
Dlaczego i dla kogo Jan Topolski Muzyka Kompozycje-eseje, kompozycje-manifesty: polskie twórczynie i twórcy poszukują nowych form, by odnieść się w muzyce do rzeczywistości
Szalone hałasy i dziwaczne memy Jakub Bożek Muzyka Hyperpop to nie tylko, nawet nie przede wszystkim, styl muzyczny. W tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla nastolatków, samotnych i dziwnych, podobny jest do ruchu riot grrrl z jego wczesnych lat. Tu nie chodzi o rewolucję w popie, tylko o życie
Komponowanie na internet Wioleta Żochowska Muzyka Nie wiem, czy po pandemii chętnie wrócę do sali koncertowej, mając z tyłu głowy projekty pokazywane w ramach festiwalu Sacrum Profanum i obejrzane na ekranie laptopa. Chyba wolę siedzieć w internecie
Ablinger YouTube party Krzysztof Marciniak Muzyka Peter Ablinger nie myśli o komponowaniu w kategoriach przysłowiowego stawiania kropek na pięciolinii. Na przekór tradycji tworzenie muzyki jest dla niego redukowaniem szumu, rzeźbieniem w dźwiękowym chaosie
Wyspy Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Widowisko „Wyspa szalonych” Pierre'a Jodlowskiego nie ma obecnie szans choćby na cień popularności, jaką ponad 100 lat temu zyskał obraz „Wyspa umarłych” Böcklina. XXI-wieczna muzyka skazana jest na trud organizowania sobie znaczenia na własną rękę
Dzieciństwo maszyny Wioleta Żochowska Muzyka Wbrew deklaracjom o bliskiej relacji z komputerem i wykorzystaniu sztucznej inteligencji do tworzenia muzyki, w centrum zainteresowań Holly Herndon wciąż pozostają cielesność i ludzka potrzeba doświadczenia wspólnotowego
Muzyka nie-ludzka Radek Pulkowski Muzyka Żeby nazywać się cyborgiem, nie trzeba być Terminatorem ani Robocopem – wystarczy rozrusznik serca. Albo autotune. Przykłady tego, że również współczesna muzyka rozrywkowa nie jest do końca ludzka, znajdziemy w niemal każdej stacji radiowej
Kompozytor totalny Wioleta Żochowska Muzyka Alexander Schubert nie przytłacza odbiorców wymyślnymi ideami. Uwzględnia w swojej muzyce ich lęki, oczekiwania i zmieniającą się wrażliwość. Jednocześnie pochłania słuchaczy i osacza bodźcami
MUZYKA 2.1: Teoniki Rożynek Jan Topolski Muzyka Swobodnie czuje się na czterech kontynentach: muzyki współczesnej, nieakademickiej elektroniki, muzyki teatralnej i filmowego sound designu. Kompozytorkę napędza niecodzienna chęć działania w kolektywach oraz swoiste twórcze ADHD
Widok z daleka Olga Drenda Muzyka Album „Hej!” Felicity ukazał się w szczycie internetowej mody na słowiańską automemizację – hardbass, przykuce i dresiarskie sztamy. Felicita tutaj pokazuje nieco inny wariant słowiańszczyzny – kruchy i sięgający śmiało do babcinej szuflady
Wirtuozeria i nieporadność Piotr Kowalczyk Muzyka Płyta Bartka Kujawskiego jest wyzwaniem. Nawet jeśli jej okładka kojarzy się z grafiką nieskładnie przygotowaną w generatorze memów