Przyściółek podkorowy Rozmowa z Elżbietą Łapczyńską Literatura Coś mnie intryguje w idei kolektywizacji, przymusowym i sztucznym przekształcaniu świata. Interesują mnie sytuacje, gdy w jednym miejscu znajduje się naraz wiele osób, które mają duży deficyt bliskości, trudność w nawiązywaniu relacji – mówi autorka „Mowy chleba”
PRL na różowe kartki Magdalena Nowicka-Franczak Literatura PRL, epoka niedoboru, przemawia współcześnie literaturą pełną głosów, zmysłowych bodźców i zaklętych w języku materialnych rekwizytów. Czy nadmiarem doznań można uleczyć popękaną pamięć, czy tylko pozalepiać szwy między znoszącymi się nawzajem doświadczeniami?
Na scenie własnej głowy Rozmowa z Grzegorzem Bogdałem, Tomaszem Różyckim i Aleksandrą Tarnowską Literatura Sens pisania widać może najwyraźniej, gdy się je kończy. Ze świadomością, że nie posypało się w połowie, choć mogło – mówią autorzy i autorka nominowani do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy w kategorii proza
Węszenie koniunktury Paulina Małochleb Literatura Jeśli „Małe pająki” Łukasz Barysa opowiadają o jakiejś nadziei, jest to nadzieja na złapanie wiatru w żagle, związanie się z odpowiednim środowiskiem lub wejście we właściwy układ biurowy, który stanie się trampoliną do awansu
Koniec historii Monika Ochędowska Literatura Przebłyski, których doświadcza bohaterka „Końca”, są typowe dla zespołu stresu pourazowego. Hermanowicz zrobiła tutaj coś, co rzadko się jednak udaje w nowej polskiej prozie – skonstruowała idiom doskonale odpowiadający opowiadanej historii
Skowyt Adam Woźniak Literatura W „Zwierzętach łownych” Anny Mazurek najciekawsze jest poszukiwanie języka dla wyrażenia bezradności pokolenia Y – ludzi, którzy chcieliby uzyskać sprawczość, nie stając się jednocześnie drapieżnymi klonami swoich starych
Kocha, nie kocha Paulina Małochleb Literatura Bohaterka „Hotelu ZNP” zderza się z kolejnymi mężczyznami swojego życia. Izabela Tadra odwraca tradycyjną perspektywę powieści feministycznych i pokazuje postać wyprodukowaną przez praktyki patriarchatu
Poskromienie taczyzmu Magdalena Nowicka-Franczak Literatura Aby oddzielić się od matki, należy przeciąć pępowinę. Aby uwolnić się od ojca, trzeba ukręcić sznur i dowiązać go do delikwenta, lekko go przyduszając – podpowiada Katarzyna Pochmara-Balcer w „Swobodnym wpadaniu”
Trudno zrozumieć Adam Woźniak Literatura „Bajka, Bajeczka” to political fiction z elementami dystopii. Temat trąci publicystyczną bieżączką, ale po „Mapie” i „Czarnym hetmanie” trudno było podejrzewać, że Barbara Sadurska wyłoży się na czymkolwiek
Motyl i prochowiec Monika Ochędowska Literatura Nie jest pewne, czy w „Strużkach” Marii Halber da się znaleźć cokolwiek, co posuwałoby jej postaci, a za nimi czytelniczki, choćby krok naprzód względem starszej o trzy dekady „Panny Nikt” Tomka Tryzny
Tylko sobie zerkać Igor Kierkosz Literatura Książki Adama Kaczanowskiego są bardziej wywrotowe niż otwarcie deklarowane eksperymenty, bo po prostu pisze on tak blisko powszedniości, że aż awangardowo. Jeśli w „Ze Słowackiego” jest konceptualistą, to na pewno nie bardziej niż dotychczas
Czytać znaczy żreć Igor Kierkosz Literatura „Dawno temu w Warszawie” – długo oczekiwana kontynuacja opowieści Jakuba Żulczyka o dilerze warszawskich elit – siłą rzeczy staje się sprawdzianem, czy literatura da radę dogonić nowoczesne miasto. I czy pisarz wyjdzie z tego wyścigu z twarzą