Grzebalnik Olga Wróbel Literatura Bohater „Nieuzasadnionego poczucia szczęścia” Tomasza Tyczyńskiego jest w nieustannym ruchu. Ale to żaden wyścig. Spieszyć się już nawet nie powinien, bo niechcący mógłby za szybko dotrzeć do celu
Młynek do kawy Olga Wróbel Literatura Tomasz Różycki napisał powieść o PRL-u, która na szczęście nie jest sumą prostych nostalgii i kombatanckich wspomnień
Planeta rzeźnia Rozmowa z Bartkiem Sabelą Ziemia Obrazki prezentujące fermy i rzeźnie powinny być pokazywane w szkołach. Niby dlaczego nie? Stworzyliśmy tak potworny świat, że nie jesteśmy go w stanie pokazać nastoletnim dzieciom?
O sobie Olga Wróbel Literatura Cała książka Doroty Kotas zbudowana jest na jednej nucie, ciągłym refrenie „ach, jak mi źle”, granym prosto do ucha
ZMĘCZENIE: Dzieci awansu Olga Wróbel Obyczaje Wyrobnicy contentu, uśmieciowieni dziennikarze i dziennikarki z powołania i przypadku. A jednak to ja, moje dni, noce i moja krzywda pracoholiczki
Komiks to staw Rozmowa z Marcinem Podolcem Literatura Jak podobno powiedział Daniel Clowes, bycie jednym z najsłynniejszych komiksiarzy to jak bycie najsłynniejszym badmintonistą. Trochę długie na tatuaż, ale rozważam
A może to nie my? Olga Wróbel Literatura Autorka to Emilia Dłużewska, narratorka to Emilia Dłużewska, na okładce widnieje twarz Emilii Dłużewskiej. Można wykreślić pytanie: „Na ile bohaterka czerpie z pani doświadczeń?”
Nieuleczalna niszowość Olga Wróbel Literatura Dobry komiks nie składa się z dobrych rysunków i dobrego scenariusza, powstaje między kadrami. To nie jest ilustrowana literatura
Jestem osobą piszącą Rozmowa z Patrykiem Pufelskim Literatura W moim dzienniku jest banał za banałem, na pewno, chociaż pilnuję, żeby nie były to banały coachingowe, tylko troskliwe. Więcej tam pytań niż odpowiedzi – mówi autor „Pawilonu małych ssaków”
Idziemy za ekspresją Rozmowa z Magdaleną Sipowicz i Bernardem Kinovem Obyczaje System migowy został stworzony przez słyszących, bo nikomu się nie chciało zgłębiać bogactwa języka Głuchych, skoro można było je uprościć do kilkuset znaków i dostać papier – mówią tłumacze z języka migowego
Działając w cieniu Rozmowa z Mileną Bujnowską i Rafałem Bujnowskim Sztuka Książka o Mazowieckim jest polem bezpiecznego debiutu, bo demokracja w tej idealistycznej koncepcji powoduje, że nie wymaga się od nas mistrzostwa, tylko uczciwości
Dom z wielką wyrwą Rozmowa z Joanną Rudniańską Literatura Gdybym za każdym razem, idąc ulicą, myślała o tym, co strasznego tu się wydarzyło, to przecież zwariowałabym – mówi laureatka tytułu warszawskiej twórczyni
Podnawki Olga Wróbel Literatura „Projekt” Anny Sudoł, który mógłby wydawać się zjadliwą, groteskową satyrą świata sztuki, ostatecznie lokuje się na półce z przykrym realizmem
Adorowanie geosminy Olga Wróbel Obyczaje W pierwszym roku sadzę warzywa i zapraszam znajomych. W drugim roku ograniczam wizyty i stawiam na łąki kwietne. W trzecim roku w samotności pcham kosiarkę przez chaszcze. Podstawową kategorią bycia na działkach nie jest relaks. Na działce się pracuje
Próba zamknięcia Rozmowa z Mikołajem Grynbergiem Literatura Nie da się zrozumieć, jak z osobna zostało zabitych sześć milionów ludzi. I nie da się skonfrontować ze smutkiem, który po nich pozostał. Powoli zaczynam rozumieć, że może to, co robię, to sposób przeżywania żałoby – mówi autor „Poufnego”
Turysta Rozmowa z Juliuszem Strachotą Literatura Może to wyglądać mało imponująco: nie ma wielkiego uleczenia, coś ledwo poskrobane, a potem wszystko wraca na swoje tory. Z wielkiej tajemnicy zostaje krótka wiadomość na messendżerze, którą ojciec przeczytał i wysłał serduszko – mówi autor „Krótkiej wycieczki na tamten świat”
Od miesiąca ani jednej Olga Wróbel Literatura Na początku lockdown wydawał się wymarzoną sytuacją dla miłośników i miłośniczek książek. Ale książka to nie tylko intelektualny fetysz lub atrakcyjny element tła w tle zdalnej konwersacji. To też produkt, wokół którego kręci się cały rynek
Poszerzenie Olga Wróbel Literatura Tekst Orbitowskiego i rysunki Świdzińskiego miały trafić do rozszerzonej rzeczywistości, osiągalnej za pomocą telefonu komórkowego. Projekt nie wypalił, ale jego założenia odbijają się w tekście „#manta”
Wawrzynek wilcze łyko Olga Wróbel Ziemia Puszcza jest piękna, nawet w wąskim, drżącym kadrze smartfona. Mimo bezśnieżnej zimy las jest wilgotny, a przynajmniej tak twierdzą przewodniczki i przewodnik – relacja ze zdalnego spaceru po Puszczy Białowieskiej
Odzyskać przyjemność Rozmowa z Marią Poprzęcką i Iwoną Kurz Obyczaje Co jeszcze oprócz epidemii kradnie nam przyjemność w kulturze? Jak mówią nasze rozmówczynie: szkoła, Kościół i kapitalizm
Stan kompulsywnego zaprzeczenia Rozmowa z Michałem Tabaczyńskim Literatura „Pokolenie wyżu depresyjnego” to nie jest książka o depresji, to nie jest książka pisana depresją. Ona jest wprost: mową depresji. Halo, tu mówi depresja! Ja jestem tylko medium
SŁOWA: Nogogłaszczki Rozmowa z Magdą Budzińską i Kachą Szaniawską Literatura Działanie na przekór systemowi języka jest przywilejem piszących, tylko w większości wypadków, żeby to robić naprawdę dobrze, trzeba doskonale wiedzieć, na przekór czemu się działa. Albo mieć doskonały słuch
Uciechy i zadziwienia Olga Wróbel Literatura Założenie – przyjęte w „Królu, który uciekł” Jędrzeja Napiecka – że ludzie byli kiedyś dokładnie tacy jak my, tylko nosili dziwne stroje, jest błędne, chociaż atrakcyjne literacko
Cuda się nie odbyły Olga Wróbel Literatura „Zimowla” Dominiki Słowik to ponad 600 stron opowieści o Historii, historii i herstorii, sposobach ich konstruowania, przechowywania i odtwarzania
Aktywność kompulsywna Rozmowa z Pawłem Sołtysem i Grzegorzem Uzdańskim Literatura Pisanie, wbrew pozorom, to wcale nie jest samotnicza aktywność. Jest głęboko osadzone w życiu, czerpie z mnóstwa rzeczy, które czytaliśmy, które ukształtowały nas pośrednio, z setek czy tysięcy osób, które spotkaliśmy – rozmawiają autorzy „Nieradości” i „Zaraz będzie po wszystkim”
Przedział bez miejscówki Rozmowa z Karolem Trammerem i Pawłem Duninem-Wąsowiczem Obyczaje Może w krajach, gdzie dobrze działa kolej, ludzie więcej czytają? Nie da się wyjąć książki w ciasnym busie, którym trzęsie, albo w samochodzie. Taki transportowo-kulturowy wniosek: w Polsce jest niski poziom czytelnictwa, bo jest za mało pociągów
Kwestia tężca Olga Wróbel Literatura „Rado Boy”, debiut Doroty Jaworskiej, to powieść o ludziach, którzy nienawidzą wszelkiej odmienności, i o ponurych tego konsekwencjach. Czy taki cel wart jest przymknięcia oczu na stylistyczne kiksy?
Senna rewolucja Olga Wróbel Literatura Nikt w tym roku nie opowiedział tak ładnie i zwięźle o tęsknocie, o samotności, o codzienności, z której nie bardzo jest dokąd uciec – o debiucie Katarzyny Pochmary-Balcer
Odważniej Olga Wróbel Literatura Jest dobrze: mamy wysyp kobiecych powieści o kobiecych losach z uwzględnieniem trudnych wątków. Jest niedobrze: brakuje w tym pisaniu odwagi tematycznej i stylistycznej, umiejętności zahaczenia o bieżące tematy, ciekawych ujęć, zimnych ocen
Na hiszpańskim bruku Olga Wróbel Literatura Czytając „Barszalonę” Agi Sarzyńskiej, brnęłam przez 350 stron ekspozycji w oczekiwaniu, że coś wreszcie zacznie się dziać. Liczyłam na małe cokolwiek, kąsek dla myśli. Tymczasem po zakończeniu lektury wiedziałam tyle, ile przed jej rozpoczęciem
Co tam u chłopaków? Olga Wróbel Literatura Nazwanie „Przemytników” thrillerem to jak ogłoszenie Majki Jeżowskiej charyzmatyczną diwą. U Janczury nie ma niebezpiecznej przygody – jest nuda, monotonia, wąsaty szef i kiełbasa z grilla polewana przemyconym keczupem
Bajeczka opowiada się Olga Wróbel Literatura „Elizje” Elizy Kąckiej to opowieść o spętaniu językiem i konwencją. Królewna i bajka stoją na tym samym schodku w hierarchii ważności i przyglądają się sobie niepewnie – która ma nadać ton?