Powieść w podróży Monika Ochędowska Literatura Autor powieści „Szesnaście na Bourbon” robi wszystko, by nie pozwolić nam dotrzeć do obiecanego finału. Kręcimy się w kółko. Oto świat, który musi upaść. Świat – dodajmy – do złudzenia przypominający nasz współczesny
Dźwięk odbijanej piłeczki Monika Ochędowska Literatura Nominowana w zeszłym roku do Nagrody Bookera powieść Chetny Maroo „Western Lane” to niezwykle subtelna powieść coming of age, ale również powieść drogi, tyle że zamiast tradycyjnej wędrówki mamy tu setki tysięcy kroków na jednym kawałku podłogi
Przyściółek podkorowy Rozmowa z Elżbietą Łapczyńską Literatura Coś mnie intryguje w idei kolektywizacji, przymusowym i sztucznym przekształcaniu świata. Interesują mnie sytuacje, gdy w jednym miejscu znajduje się naraz wiele osób, które mają duży deficyt bliskości, trudność w nawiązywaniu relacji – mówi autorka „Mowy chleba”
Koniec historii Monika Ochędowska Literatura Przebłyski, których doświadcza bohaterka „Końca”, są typowe dla zespołu stresu pourazowego. Hermanowicz zrobiła tutaj coś, co rzadko się jednak udaje w nowej polskiej prozie – skonstruowała idiom doskonale odpowiadający opowiadanej historii
Motyl i prochowiec Monika Ochędowska Literatura Nie jest pewne, czy w „Strużkach” Marii Halber da się znaleźć cokolwiek, co posuwałoby jej postaci, a za nimi czytelniczki, choćby krok naprzód względem starszej o trzy dekady „Panny Nikt” Tomka Tryzny
Mówić bez przerwy Monika Ochędowska Literatura Jon Fosse, laureat literackiego Nobla, powtarza w wywiadach, że literatura w ogóle „nie jest od opowiadania historii” – chodzi w niej o to, by jakoś „przekroczyć życie”. Rzeczywiście, „Drugie imię” momentami studiuje się jak pisma mistyków
Królowa branlomanii Monika Ochędowska Literatura Skoro żyjemy w ciemnych czasach, to przyjrzyjmy się mrocznym aspektom naszego współistnienia. Zacznijmy od seksu i patrzmy, co się stanie – zachęca Agnieszka Szpila w „Octopussy”
Dwójnia Rozmowa z Anouk Herman Literatura Moja historia jest związana z ciągłym próbowaniem i poszukiwaniem siebie w języku, sprawdzaniem, w których zaimkach, rzeczownikach, w jakiej ich formie się najbardziej mieszczę – mówi autorze książek „Nigdy nie będziesz szło samo” i „Right into pod tramwaj”
Dotykam, więc przekraczam Monika Ochędowska Literatura Lektura „Historii dotyku” Gromek i Obarskiej sprawi, że gdy kolejnym razem wsadzimy palucha do albo w, zrobimy to jakoś inaczej
Jak po sznurku Monika Ochędowska Literatura W „Zgubie”, debiutanckiej powieści Natalii Szostak, rodzina nuklearna okazuje się nadrzędną wartością, a jej rozpad zostaje skrytykowany z dość konserwatywnych pozycji
Diabli wiedzą Rozmowa z Maciejem Henem Literatura Jestem gawędziarzem od fikcji, ale nie lubię stwarzać wersji świata, która wydaje się kompletnie wyssana z palca. Moja wyobraźnia pracuje na strzępach rzeczywistych zdarzeń, drobnych śladach, listach, wypowiedziach – mówi autor powieści „Segretario”
W cieniu zakwitających mężczyzn Monika Ochędowska Literatura Katarzyna Szaulińska – z wykształcenia psychoterapeutka i psychiatrka – stworzyła kameralny tom historii bizarnych, w których metafory kliniczne wykorzystywane są do uchwycenia porządków społecznych
Do góry spódnice Monika Ochędowska Literatura W debiutanckiej książce „Jedna czwarta wróbla” Gaba Krzyżanowska prześwietla językowe klisze, odrzuca pluszowe metafory, a następnie sprowadza opis ciąży i porodu do stopnia zero pisania
Rozkosze mamrotania Monika Ochędowska Literatura Rozpoznajemy się, zbieramy, odliczamy i przybijamy piątki. Potrzebujemy wielu herstorii i opowieści matrylinearnych, by zbudować tożsamość – przegląd najnowszej literatury lesbijskiej
Znośna lekkość życia Monika Ochędowska Literatura W debiutanckiej „Powszedniej historii” Sebastian Nowak mocno podkreśla nieważkość świata przedstawionego oraz jego dryfowanie w nieokreślonym bliżej kierunku. Ostatecznie nic nie jest tym, czym się wydaje
Reklamówki Monika Ochędowska Literatura Nostalgia i żałoba to dwa najczęstsze tropy organizujące w nowej prozie myślenie o przeszłości. Śmierć jest granicą dzieciństwa. Poróżnia i skłóca tych, którzy o niej pamiętają. Tego, który umiera, zamyka w czasie niedokonanym
Czarne skrzynki Monika Ochędowska Literatura W „Samosiejkach” Dominika Słowik – uczennica Lema – próbuje pokazać, że zagrożeniem nie jest nie-ludzkie, ale lęk przed tym, co chce nam ono zakomunikować
Puste pola Monika Ochędowska Literatura W „Rzeszocie” Bartosz Sadulski rozwija przed czytelniczkami panoramę XIX wieku, a następnie, uzbrojony w czarodziejski ołówek, jednym postaciom domalowuje wąsy, innym podretuszowuje akt zgonu
Próba przyjaźni Monika Ochędowska Literatura „Cicho, cichutko” Ignacego Karpowicza nie uprawia miłości. Bawi się za to historią erotycznych toposów oraz ich złożoną gramatyką, sugerując, że jest to zajęcie tyleż rozkoszne, co głęboko raniące
Tarzanie w kurzu Monika Ochędowska Literatura Historie Kazika i Dezertera to dwie alternatywne historie Polski. Takie podwójne scenariusze z muzyką w tle pokazują też Max Cegielski w „Prince Polonia” i Wojciech Kozielski w „Weltschmerz Hardcore”
Złe życie Monika Ochędowska Literatura W „Bestiariuszu nowohuckim” Elżbiety Łapczyńskiej i „Halnym” Igora Jarka oglądamy twarze, na których „odbiło się złe życie”, oraz te, które już nie wyrażają niczego. Nowa Huta wabi ciepłem, ale to ciepło raczej topi, niż grzeje
Rel Monika Ochędowska Literatura Debiutować poematem heroikomicznym – rzecz osobliwa, by nie powiedzieć pokręcona. W „Sromotnym przegrywie” Adrianny Alksnin substancje psychoaktywne rozwibrowują akcję, a pamięć układa ją potem w niespodziewane konstelacje
Sytuacja pokusy Monika Ochędowska Literatura „Dodatkowa dusza” Wioletty Grzegorzewskiej nie jest ani kadyszem za zmarłych, ani apologią świata sprzed Zagłady. To raczej próba sprawozdawczego zachowania jednostkowego sensu
Listy do ciotki Monika Ochędowska Literatura Powieść Anny Dziewit-Meller „Od jednego Lucypera” próbuje odczytać powojenną historię Polski bez klasycznego patriarchalnego klucza, zwracając polityczne emocje trzem pokoleniom kobiet
Ślepa plamka Monika Ochędowska Literatura Nowa powieść Papużanki to nałożone na przykurzony obiektyw nouveau roman szkło, przez które przyjrzeć się możemy, z dystansu, dawno odkrytym porządkom i regułom. Im więcej narzędzi, tym mniej widać
A więc wojna Monika Ochędowska Literatura Widmo wojny – powracające w mierzących się z historią powieściach Michała Zygmunta czy Julii Fiedorczuk – pociąga i podnieca. Choć nasączona nim wyobraźnia ma moc zwiastowania realnego niebezpieczeństwa, jest lustrzanym odbiciem dawnego świadectwa, niczym więcej
Coś jest pod łóżkiem Monika Ochędowska Literatura W „RuRu” Joanny Rudniańskiej historia jest scenografią kameralnych obrazków. Gułag w końcówce lat 50., antysemickie nagonki na uniwersytecie i rok 1968 są krajobrazem adopcji, romansów i rozwodów, aresztowań i prób samobójczych
2020: Koniec miłości Monika Ochędowska Literatura W najbliższych latach w polskiej literaturze nie będziemy czytać o miłości. Raczej o przemocy i depresji. Przesączający się coraz mocniej do świata fikcji smutek przyniesie niejedno jego studium wywiedzione z etnografii intymności
Fotoplastykon Monika Ochędowska Literatura Mikołaj Łoziński wycisza historię i uparcie, aż do ostatniej strony powieści oddala zło, które ma spotkać rodzinę z Tarnowa, trzymając nad Stramerami nieprzepuszczający zgiełku świata klosz nostalgii
Skóra świata Monika Ochędowska Literatura „Mapa” Barbary Sadurskiej to opowieść o wspólnocie ludzi walczących o zobrazowanie świata, który wciąż się wymyka i rozprasza. Świata, który w momencie, gdy próbujemy go odwzorować, już nie istnieje
Życie Natalki Monika Ochędowska Literatura Bohaterki Natalki Suszczyńskiej żyją w świecie niedorzeczności zasad i nadmiaru bodźców. Zbyt niechętne światopoglądowej wojnie plemion, by faktycznie przejmować się polityką, ale i zbyt znudzone, by w cokolwiek innego naprawę się zaangażować
Miękkie granie Monika Ochędowska Literatura Debiut Tomasza Organka to książka nierówna, egzaltowana. Interesujące rozwiązania fabularne psuje naiwna, publicystyczna poza
Nowa księga urwisów Monika Ochędowska Literatura „Gigusie” Jakuba Michalczeni to prosta, ale wybuchowa mieszanka pieśni podwórkowej i powieści łotrzykowskiej dopełniona pantagruelicznym bezwstydem
Niepodległość, nieuprzejmość Monika Ochędowska Literatura Katarzyna Kochmańska postanowiła zrobić nam wszystkim zmyślną nieuprzejmość, pisząc rzecz do bólu trywialną, pełną pospolitych koleżeńskich zwierzeń i codziennych nieszczęść. Co prawda takie było założenie, ale przecież dobra książka zasadniczo różni się od książki słabej
Wszystko o naszych ciotkach Monika Ochędowska Literatura Historii z „Brzucha Matki Boskiej” Marty Handschke dobywa się mnóstwo, a każda z nich referowana jest z najdrobniejszymi szczegółami. Zebranym tu w roztargnieniu „fotografiom” zdecydowanie brak obiecanej „aranżacji”
Wiry i mielizny Monika Ochędowska Literatura W „Jeremiaszu” Piotra Nesterowicza dzieje się wiele. Tyle że obiecujący wir zdarzeń, który bełta bohaterem, czytelnika osadza stopniowo na mieliźnie zniechęcenia. Nadwyżka wątków dławi szczątkową, pretekstową akcję
Polska na skraju niżu Monika Ochędowska Literatura O ile Masłowska, Pustkowiak i Szpila szukają tego, co wspólne, poza światem przedstawionym, w bezpiecznej pozycji sytego czytelnika, o tyle Szczerek i Kołodziejczyk próbują tę bańkę dobrego samopoczucia przebić – o ostatnich literackich opowieściach o Polsce
Wystarczy kogoś zabić Monika Ochędowska Literatura Za cenę ekspresyjnego wyostrzenia obrazu, w którym mieści się tylko to, co chore, szpetne i wynaturzone, „Maszkaron” Patrycji Pustkowiak gubi wiarygodność niezbędną do tego, by czytelnikowi uczciwie przydzwonić
Dekameron po golonce Monika Ochędowska Literatura „Sonnenberg” Vargi to obfity, budapeszteński posiłek. Pörkölt z narodowych flaków ugotowany wedle sprawdzonego w węgierskiej trylogii przepisu. Podany w nowej powieściowej formie, wciąż ciepły i nawet smaczny, ale odgrzewany
Szczęście narodowe brutto Monika Ochędowska Literatura Wraz z poprawą materialnego statusu bohaterów miłość symbolicznie oddala się od grodzonych osiedli, i to nie tyle w przestrzeni, ile w czasie – o powieściach Marty Dzido, Bartosza Żurawieckiego i innych przejawach trzydziestackiego sentymentalizmu
Ta krypa trzeszczy Monika Ochędowska Literatura Orbitowski zaciąga nas do taniego berlińskiego hostelu, Bajon zaczyna od wizyty w Grand Hotel Et Des Palmes, gdzie Wagner kończył „Parsifala” – o dwóch powieściach i zużytych symbolach Europy
Miejsce mniej odporne Monika Ochędowska Literatura „Nieczułość” Martyny Bundy to kaszubskie herstory rozpięte od przedwojnia po późny PRL, rozpisane na cztery niełatwe biografie. Staromodna lekkość dobrze skrojonych fraz ofiarowuje znajomym historiom nowe, niezwykle ponętne wersje
Kapsuły czasu Monika Ochędowska Literatura Literackie opowieści z lat 80., 90. oraz tych „powyżej zera” nie chcą być osobne. Są raczej nieustannym YouTube party, na którym deliryczne teledyski do piosenek z „Akademii Pana Kleksa” lecą na zmianę z odcinkami „Dynastii” i reklamami soczków Baltony
Historia wesoła, a smutna Monika Ochędowska Literatura Opowiadania Weroniki Gogoli przywołują beztroski klimat „Przystanku Alaska”, z tą różnicą, że w Olszynach w każdym z dwunastu odcinków ktoś umiera
Smuga cienia Monika Ochędowska Literatura Zybork ze „Wzgórza psów” Żulczyka, choć niezwykle misternie utkany, przypomina makietę wieczornego serialu. Wszystko jest tak brzydkie, chore, śmierdzące i spsiałe, że zamiast grozy wywołuje litość. Miało straszyć jak w Twin Peaks, a wyszły Wilkowyje